پرسش و بررسی ارتداد دختر شجریان از محضر آیت الله مکارم شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)
سلام علیکم
اگر خاطر مبارک باشد در تاریخ شش اردیبهشت ماه 1385 در آغاز درس خارج فقه تان در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور وقت، مبنی بر اجازه حضور بانوان در ورزشگاهها فرمودید :
(( هنگامی همه در خانه به راحتی میتوانند این مسابقات را به صورت زنده در تلویزیون ببینند، چه ضرورتی وجود دارد که بانوان و خانوادهها در فضای ناامن ورزشگاهها و در این اماکن حضور پیدا کنند؟ چرا مسألهای را که ضرورت ندارد اینگونه در جامعه مطرح سازیم تا شوک شدیدی به جامعه وارد شود. ))
و در ادامه فرمودید :
(( در هر مسألهای باید با مشاوران آگاه به آن زمینه مراجعه کرد. در مسایل دینی به مراجع و علما، در مسایل اقتصادی به اقتصاددانان، در مسایل سیاست خارجی به آشنایان به سیاست خارجی و آقای رییس جمهور نباید تنها به مشاوران خودشان در این زمینه قناعت کنند. ))
حضرت آیت الله،
اینجانب از ایام نوجوانی ماهنامه «مکتب اسلام» شما را می خواندم و با چهره ی دانشمندتان آشنا بوده و هستم.
صادقانه عرض کنم : مخالفت شما و ادله تان برای پیشگیری از حضور بانوان محترم در ورزشگاه ها را بسیار پسندیدم و به نوبه خودم حق را به شما داده و می دهم.
بنده هم خواهانم آنم که ابتدا امنیت اخلاقی لازم برای بانوان محترم کشورمان در ورزشگاهها تامین شود و سپس در این خصوص تصمیم گیری شود، چرا که شأن زن مسلمان بسیار والاتر از آنست که در چنین فضایی ملوث شود.
اما برای حقیر همواره ی سوالاتی مطرح بوده و هست.
اگر اجازه ی حضور بانوان در استادیوم های فوتبال «شوک شدید به جامعه وارد می کند» چگونه است که اتفاقات شوک آور دیگری که دست برقضا در حیطه ی دانش و مسئولیت بزرگانی مانند حضرتعالی است رخ میدهد لکن هیچ موضع گیری خاصی از سوی شما مرجع آگاه و بزرگوار دیده نمی شود؟
بنده مطلعم که مجموعه جنابعالی سالهاست برای مبارزه با وهابیت ملعون و پیشگیری از گسترش آن در کشور عزیزمان چه زحمات ارزشمندی می کشند.
اما چگونه میتوان سکوت شما را در برابر حملات صاحبان شهرت و تریبون هنری به جایگاه مرجعیت شیعه را هضم و توجیه کرد؟
لذا اجازه میخواهم تا در قالب طرح سوالاتی چند، برای رفع ابهاماتم اقدام نمایم.
سوال اول :
حضرت آیت الله،
شما نیز همچون دیگر مراجع محترم، حجاب را از ضروریات دین برشمرده اید و منکر ضروریات دین را نیز مرتد.
در خصوص تجاهر خانم مژگان شجریان به بی حجابی (علناً و عملاً) آنهم در رسانه های عمومی چه حکمی روا میدارید.(ظاهراً ایشان مسلمان زاده و شیعه زاده هستند). لینک +

نکته : نظر به اینکه احکام فقهی علمای عظام، محصور به مرزهای بین المللی نیست و اینجانب نیز در قالب شرع (و نه قانون ایران) از جنابعالی پرسش نموده ام؛ تمنا دارم حکم فقهی و دینی این امر را عنایت فرمایید چه اینکه اگر قوه ی قضاییه را خطاب قرار میدادم ممکن بود بگویند : در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی مرتکب این جرم شده است و در حیطه ی پاسخگویی ما نیست.
پرسش بنده (حتی اگر ایرانی نباشم) از محضر یک مرجع دینی است که جکم دین را بلاتوجه به مرزهای بین المللی شرح داده و تبیین می کند.

مژگان شجریان در کنار مجری بی بی سی
سوال دوم :
آیا حمله ی خانم مژگان شجریان به احکام علمای عظام موجب خروج ایشان از دین یا مذهب نیست؟ نظر به اینکه پدر ایشان (م.شجریان) نیز در سال 88 از رسانه های دشمن در مورد فقهای 14 قرن شیعه اعلام موضع و مخالفت نموده و به بهانه ی دفاع از موسیقی به جمهوری اسلامی و علما تعریض زده و حمله کرد آیا جایز میدانید که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی به ایشان و فرزندشان مجوز فعالیت هنری در کشور بدهند؟
آیا تاییدات ریاست محترم جمهوری اسلامی از م.شجریان را مطابق شأن دینی و سیاسی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی میدانید؟ چه اینکه ایشان در منقبت این شخص «ضدمرجعیت» گفته اند :
((عداد ایرانیانی که صدای شجریان را نشنیده باشند زیاد نیست و شاید اصلا کسی نباشد که صدای او را نشنیده باشد. حداقل همه ایرانیان صدای ربنای او را بارها بر سفره افطار شنیدهاند. من نیز به نوای موسیقی او گوش دادهام. هم شکوه و گلایه او در «بیداد» را شنیدهام، هم به «دستان» او گوش دادهام، هم شعر سعدی را در «نوا» و مرکبخوانی او شنیدهام، و هم به هشدار او که «تفنگت را زمین بگذار» باور دارم. او هنرمند بزرگی است و عصاره دو قرن موسیقی ماست، با هنرمندان بزرگی کار کرده و آثار ماندگاری خلق کرده است. باید به او و خدماتش احترام گذاشت. هر چند برخی از سلایق سیاسی او خوششان نیاید.)) لینک +

حضرت آیت الله مکارم شیرازی،
آیا از نظر شما شجریانی که خودش و فرزندش روی آنتن دشمن، مستقیماً به مرجعیت شیعه (بابت احکام و نظراتشان در مورد موسیقی) حمله کرده و جایگاه مراجع را تضعیف کرده و تخفیف میدهند شایسته ی چنین تمجید و احترامی از سوی ریاست جمهوری اسلامی هستند؟
سوال سوم :
با توجه به اینکه خانم مژگان شجریان حمله و مخالفت به علمای شیعه را از رسانه ای که تحت حمایت وهابیت ملعون است انجام داده و جنابعالی نیز اهتمامی ویژه در مبارزه با وهابیت دارید حکم ایشان را از لحاظ شرعی چه می دانید؟
سوال چهارم :
نظر به موضع خداپسندانه ی شما در سال 85 (در خصوص مجوز حضور بانوان در ورزشگاهها) و با توجه به اینکه هم اکنون یکی دیگر از سران محترم قوای سه گانه مملکت تصمیم به پیگیری مجدد این موضوع دارد + آیا لازم میدانید مجدداً اتخاذ موضع نمایید یا در شرایط فعلی دیگر نیازی به اعلام مخالفت در این خصوص نمی بینید؟
با تشکر از آن عالم بزرگوار به استخضار میرسانم که این متن از طریق پایگاه اینترنتی حضرتعالی به حضور ارسال و کد رهگیری نیز دریافت شد و خوانندگان این وبلاگ منتظرند تا جواب دریافتی را در همین پایگاه (شنود) مطالعه نمایند.
با آرزوی توفیقات و سربلندی هرچه بیشتر برای آن مرجع عالیقدر
به عقیده بنده حضرت آیت الله جا دارد که یک حکم کلی بدهند.