شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش آخرین نیوز، درباره برنامه احمدی‌نژاد برای آینده، انتخابات ۹۶ و وضعیت جریانات سیاسی در کشور، عبدالرضاداوری با «آرمان امروز» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

 آرمان امروز : از جمله مخالفان دولت فعلی هستید که به نقد عملکرد پاستورنشینان می‌پردازید. اخیرا آمریکا تصمیم به تمدید داماتو گرفته است که واکنش‌هایی را درداخل کشور به دنبال داشته است. این واکنش‌ها چه تاثیری بر انتخابات ریاست‌جمهوری دارد؟
داوری : «برجام» شکافی جدی را در سپهر سیاسی کشور به وجود آورده است. به وجود آمدن این شکاف به علت دو رویکردی است که درباره برجام وجود دارد. رویکرد اول رویکرد پروژه‌ای است و بخش اصلی حاکمیت این نگاه را به برجام دارد. برجام برای این گروه، مانند پروژه‌ای بود که نقاط ابتدایی و انتهایی دارد و نقطه ابتدایی آن مذاکره و نقطه انتهایی آن لغو تحریم‌ها بود. رویکرد دوم که پیرامون برجام به وجود آمد با محوریت دولت فعلی و چهره‌هایی مانند آقای روحانی و آقای‌هاشمی و در مرحله بعدی جریان اصلاح‌طلبان با محوریت رئیس دولت اصلاحات بود که این طیف برجام را یک پروژه نمی‌داند بلکه معتقد است برجام یک فرایند است. این گروه معتقد است برجام فرایندی فراتر از لغو تحریم‌هاست و در فرایند برجام، نسبت ایران با نظام جهانی تغییر می‌کند و به یک سازگاری می‌رسد. به اعتقاد من در دو سال اخیر، دو رویکرد مورد اشاره در سطح پنهان با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند‌ و با نزدیک شدن به انتخابات ۹۶، ر قابت خود را در این موضوع آشکار خواهند کرد. اصولگرایانی مانند آقایان حسین صفار هرندی و مهدی محمدی که سال گذشته و در آستانه انتخابات مجلس دهم تلاش داشتند به نوعی برجام را مصادره به مطلوب کرده و آن را دستاورد طیف خود بنامند، در حال حاضر جهت فرمان را تغییر داده‌اند. این دسته از افراد سخن از خیانت و بی‌توجهی به اصول در تنظیم برجام می‌زنند در حالی که در تابستان ۹۴، برجام را یک توافق متوازن می‌خواندند که بزرگان کشور در تنظیم جزئیات آن مداخله داشتند. آقای مهدی محمدی در یادداشت
۲۴ تیر ۹۴ برجام را نسبت به توافق لوزان و ژنو توافقی متوازن ‌دانسته است چون با استراتژی ورود مقامات عالی در جزئیات با آن برخورد شده است. این دسته از اصولگریان در سال ۹۴ برجام را دستاورد خود می‌دانستند در حالی که در فضای انتخاباتی ۹۵ نظر خود را تغییر دادند و با تبدیل برجام به یک سند آلوده، قصد داشتند آقای روحانی را در افکار عمومی به یک زمین متزلزل سوق دهند. پر واضح است که استراتژی این دسته از اصولگرایان اشتباه است زیرا زمین سیاست خارجی همان زمینی است که بازی در آن جزو مهارت‌های آقای روحانی است. آقای روحانی مطلقا داری کاراکتر جامعه گرا نیست بلکه ایشان صرفا مهارت بالایی در حوزه امنیت دارد. به همین دلیل معتقدم برخلاف تصور غالب، روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا در نهایت به نفع آقای روحانی است در حالی که اصولگرایان تصور می‌کردند که می‌توانند آقای روحانی را پس از پیروزی ترامپ در حوزه سیاست خارجی به چالش بکشند، اما اتفاقا مهارت آقای روحانی در بهره‌برداری از همین تنش‌های موجود در سیاست خارجی است و چون قاطبه مردم هم از تند شدن فضا در حوزه سیاست خارجی و انقباض در حوزه اقتصاد استقبال نمی‌کنند در نتیجه، فشار اصولگرایان برای تند کردن فضا علیه برجام نه تنها به ضرر آقای روحانی نیست بلکه سبد رای ایشان را سنگین‌تر خواهد کرد و برخلاف اینکه اصولگرایان فکر می‌کنند حمله به برجام پاشنه آشیل روحانی خواهد شد، اتفاقا این حملات به نقطه قوت دولت یازدهم تبدیل می‌شود.

آرمان امروز :  اخیرا آقای قالیباف در جمع دانشجویان اعلام کردند با برجام نه چرخ هسته‌ای چرخیده است نه چرخ معیشت مردم. چه میزان با این دیدگاه موافق هستید؟
داوری : درنظر سنجی‌هایی که درحال حاضر موجود است نرخ رشد آرای آقای سعید جلیلی در بدنه متدین و حزب‌اللهی جامعه بیش از نرخ رشد آرای آقای قالیباف است، هرچند در حال حاضر آقای قالیباف رای‌آور‌ترین گزینه اصولگریان برای ریاست‌جمهوری است و حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد آرا را می‌تواند در مواجهه با آقای روحانی از آن خود کند. البته اینکه چنین توازن آرایی در ماه‌های آینده چگونه تغییر کند، هنوز مشخص نیست و ممکن است آقای جلیلی در ماه‌های آینده از آقای قالیباف پیشی بگیرد، کما اینکه موضع آقای جلیلی و سکوت ایشان درباره برجام هوشمندانه‌تر از رفتار آقای قالیباف است. آقای قالیباف درباره برجام عجله کرد و اطلاعیه‌ای بعد از مصوبه سنا در روزنامه همشهری منتشر کرد که اقدامی کاملا عجولانه بود و مشخص نیست تیم مشاوران ایشان چرا به این جمعبندی رسیدند که شهردار تهران را وارد عرصه تقابل با برجام نمایند. واقعیت این است که رقابت با آقای روحانی در زمین برجام قطعا دستاوردی در صحنه افکار عمومی نخواهد داشت.

آرمان امروز :  جلیلی بر پرونده هسته‌ای تسلط دارد، پس چرا در رقابت با آقای روحانی، از اهرم فشار برجام استفاده نمی‌کند؟
داوری : به نظرم تجربه انتخابات ۹۲ این جمعبندی را برای آقای جلیلی ایجاد کرده که دامنه حملاتشان را در حوزه برجام محدود کرده‌اند. در عین حال نوع سوابق امنیتی آقای روحانی این ظرفیت را برای دولت او ایجاد کرده است که در مواجهات دیپلماتیک دست بالاتری را در قیاس با سایر حوزه‌ها داشته باشد. در حال حاضر مجموعه نیروهایی که در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند، همگی در زمان جنگ نیروهای رده پایین‌تر از آقای‌روحانی بودند و بنابراین آقای روحانی همین امروز در شورای عالی امنیت ملی نوعی تسلط و تفوق روحی و روانی بر سایر اعضا دارد. برخی از نظامیان فعلی در زمانی که آقای روحانی ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس و فرمانده پدافند کل کشور را بر عهده داشت حداکثر از فرماندهان یک قرار گاه بودند، بر این اساس باید گفت زمین امنیت ملی، دیپلماسی و سیاست خارجی زمینی نیست که بتوان در آن با آقای روحانی به آسانی مصاف کرد.

آرمان امروز : ضعف آقای روحانی کجاست و در بازی سیاسی، جناح‌های رقیب آقای روحانی باید درکدام زمین با روحانی رقابت کنند؟
داوری : رقابت با رئیس‌جمهور مستقر با رقابت بین چند کاندیدای عادی ریاست‌جمهوری دو چهارچوب و صحنه مجزا از هم هستند، در سال ۹۲ آقای روحانی یک کاندیدای عادی و رئیس یک مرکز پژوهشی بودند اما امروز آقای روحانی کل شبکه دولت در ایران را در اختیار دارد. امروز دولت تا عمق بخشداری‌ها و دهیاری‌ها تا سازمان‌های ریز و درشت در حال تلاش و مقاومت برای بازتولید خود است تا در دوره بعد هم حضور داشته باشد. البته مقصود این نیست که این شبکه قصد تقلب دارد بلکه منظور این است که این شبکه با ابزارهای خود به گسترش پایگاه اجتماعی دولت و نتیجتا تولید رای مشغول است. امروز آقای روحانی به لحاظ ساختار سیاسی در موقعیت بهتری نسبت به سال ۹۲ قرار دارد و امروز کل شبکه دولت را در اختیار دارد و از طریق شبکه دولت ظرفیت خوبی برای خود ایجاد کرده است و به سبب رئیس‌جمهور بودن کل شبکه امنیتی و دیپلماتیک را نیز در اختیار دارد، در حالی که رقبای ایشان چنین ظرفیت‌هایی را در اختیار ندارند. البته این مساله امری طبیعی است و این اختیار را مردم به رئیس‌جمهور می‌دهند و این اختیارات و مزایا فقط مختص به دوره آقای روحانی نیست. با این‌همه باید گفت برخلاف بهره‌مندی رئیس‌جمهور از چنین امکانات و ظرفیت‌هایی، ایشان در حوزه اجتماعی از ظرفیت توده‌های مردم به خوبی نتوانسته است استفاده کند و آن دیالوگی که باید با توده‌های مردم برقرار می‌کرد را نتوانسته است محقق کند. آقای روحانی از ظرفیت‌های خود در حوزه دیپلماسی استفاده کرده و مخالفان خود را به مخالفت با برجام و عدم تمایل به برقراری با جهان و تنش آفرینی و تحریم‌سازی متهم می‌کند اما در بعد داخلی و ارتباط‌گیری با توده‌ها چندان شانسی ندارد.

آرمان امروز :  اگرقالیباف ظرفیت رقابت با روحانی را ندارد چرا از وی به عنوان کاندیدای اصولگرایان برای رقابت با روحانی یاد می‌شود و حتی خود او نیز تمایل زیادی به رقابت با روحانی دارد؟
داوری : شناخت اصولگرایان از تحولات جامعه شناخت غلطی است. آقای قالیباف یک مدیر اجرایی است در حالی که صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری یک صحنه سیاسی است و آقای قالیباف مطلقا یک نیروی کارآمد سیاسی نیست. نیروی سیاسی یعنی کسی که سیاست تولید می‌کند. آقای روحانی سیاست تولید می‌کند. آقای روحانی امروز برای کشور یک ریل‌گذاری جدید سیاسی به نام برجام ایجاد کرده است. رئیس دولت اصلاحات و سازندگی و آقای احمدی‌نژاد توان تولید سیاست را داشتند اما آقای قالیباف از این ظرفیت برخوردار نیست. من اگر اعتقاد دارم آقای احمدی‌نژاد می‌تواند با آقای روحانی رقابت کند به خاطر این است که وی توان تولید سیاست را دارد، اما آقای قالیباف نه. ایشان اگر رئیس‌جمهور شود یک مدیر اجرایی و تدارکاتچی خوب است اما عدم توان تولید سیاست اصلی‌ترین نقطه ضعف آقای قالیباف است. این در حالی است که حتی آقای جلیلی به‌طور نسبی توان تولید سیاست را دارد.

آرمان امروز : چه دلیلی دارید که قالیباف سیاست تولید نمی‌کند اما جلیلی توان تولید سیاست را دارد؟
داوری : آقای جلیلی در حوزه دیپلماسی دارای سبک و روش است و ممکن است شما این سبک و روش را ناکار آمد بدانید یا ممکن است شما با نوع تولید سیاست آقای جلیلی مخالف باشید اما آقای جلیلی سبک و روش خاص خود را در این حوزه دارد. تولید سیاست با لابی‌گری سیاسی و زد و بند سیاسی متفاوت است. آقای قالیباف در مقاطع مختلف بر اساس یک چهارچوب مشخص سیاست ورزی حرف نمی‌زند، در مقطعی برجام را به عنوان یک توافق خوب مطرح می‌کند اما به محض اینکه فضا متحول می‌شود ادبیات وی نیز تغییر می‌کند. اگر آقای قالیباف توان تولید سیاست را داشت این مقدار تغییر موضع نمی‌داد. قالیباف در سیاست ورزی نمره خوبی نمی‌گیرد اما آقای جلیلی چهارچوب مشخصی دارد.

آرمان امروز : امروز اگر مردم بخواهند به یک نگرش سیاسی خاص رای دهند به چه نگرشی رای خواهند داد؟
داوری : بستگی به صحنه انتخابات دارد. اگر بررسی کنیم، از سال ۶۸ به بعد مردم همواره به دنبال تغییر بوده‌اند، در مقاطعی به این تغییر پاسخ مثبت دادند و در مقاطعی به این خواست توجهی نشده است. رای به آقای روحانی در سال ۹۲ رای به تغییر در حوزه دیپلماسی بود و رای به آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۴ و ۸۸ رای به تغییر در حوزه عدالت اجتماعی و نحوه توزیع منابع بود. رای به رئیس دولت اصلاحات در سال ۷۶ رای به تغییر در حوره سیاست‌های داخلی و حوزه فرهنگی بود، رای به آقای‌هاشمی‌رفسنجانی در سال ۶۸ تغییر در حوزه سیاست‌های کلان نظام بود برای اینکه نظام از فضای جنگ وارد دوران باز‌سازی شود. مردم ایران در تمام این سه دهه اخیر شکلی از تغییر را فریاد زده‌اند، مهم این است در آن فضا چه جریانی به آن فضای تغییر خواهی نزدیک‌تر بوده‌اند، اگر در سال۹۶ همچنان تغییر خواهی مردم را در حوزه دیپلماسی نگه داریم حتما گزینه مردم اقای روحانی خواهد بود و به نظر می‌رسد چون آقای احمدی‌نژاد امکان حضور در صحنه انتخابات را ندارد همین اتفاق خواهد افتاد، چون تنها فردی که می‌توانست آقای روحانی را از زمین تغییرخواهی در سیاست خارجی به تغییرخواهی در سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی وارد کند آقای احمدی‌نژاد بود. این ظرفیت را هیچ شخص دیگری ندارد چون تنها نوع گفتمان مطرح شده مهم نیست بلکه آن پیامی که مردم از کاندیدا دریافت می‌کنند و اعتمادی که به صاحب آن پیام دارند دارای اهمیت است، این طور نیست که آقای قالیباف امروز مسائل اجتماعی را مطرح کند و مردم از او استقبال کنند، زیرا این ارتباط در طول زمان شکل می‌گیرد، این طور نیست که شخصی یک شبه در سطح ملی بتواند مردم را با خود همسو کند. آقای احمدی‌نژاد هشت سال با توده‌های مردم و بدنه اجتماعی ارتباط گرفتند و هنوز هم در اتباط هستند، در نتیجه می‌توانست زمین این بازی را تغییر دهد.

آرمان امروز : نهی محمود احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات، آیا به قدرتمندتر شدن اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در لایه‌های مختلف قدرت کمک شده است؟
داوری : اگر بخواهیم واقع بینانه به مساله نگاه کنیم پس از ۹دی ۸۸ که جریان اصلاح‌طلب و جریان نزدیک به آقای‌هاشمی به حاشیه رانده شد، یک حلقه در دل جریان اصولگرا تنها معضلشان آقای احمدی‌نژاد بود و تلاش کردند که وی در قدرت حضور نداشته باشد. آنها با کنار گذاشتن دکتر احمدی‌نژاد قصد داشتند افرادی در راس قدرت قرار گیرند که دردسرآفرین نباشند و بتوان آنها را مدیریت کرد. جریان آقای صادق خرازی یک جریان قابل مدیریت در دل اصلاحات است. آقای عارف هم از نگاه این حلقه امنیتی اصولگرایان قابل مدیریت است. اما رئیس دولت اصلاحات قابل مدیریت نیست. اگر وی قابل مدیریت بود ممنوع التصویر نمی‌شد. آقای روحانی و آقای‌هاشمی هم قابل مدیریت نیستند. آقای احمدی‌نژاد هم توسط این حلقه امنیتی قابل مدیریت نیست.

 آرمان امروز : چرا آقای عارف را قابل مدیریت می‌دانید در حالی که وی اخیرا حتی از دولت مستقر که همسو با اوست انتقاد می‌کند؟
داوری : آقای عارف توان تولید سیاست ندارد، ایشان حداکثر یک چهره آکادمیک است که در حد ریاست دانشگاه می‌تواند موفق باشد. بنده در دانشگاه تهران نحوه مدیریت به‌شدت محافظه‌کارانه ایشان را از نزدیک تجربه کرده‌ام. آقای عارف در دولت اصلاحات نه به دلیل توانمندی‌های ذاتی بلکه صرفا به دلیل هم بستگی‌های منطقه‌ای با رئیس دولت، در منطقه اردکان و یزد توانست به سطح وزارت و معاون اولی رئیس‌جمهور برسد. مجموعه آقای عارف توان تولید سیاست را ندارند، حتی اگر اعضای حزب مشارکت هم دوروبر ایشان باشند باز هم آقای عارف نمی‌تواند به تولید سیاست بپردازد.

 آرمان امروز : در جریان اصولگرا فردی وجود دارد که بتواند تولید سیاست کند؟
داوری : در جریان اصولگرا تولید سیاست از اساس منتفی است. در جریان اصولگرا کسی با تولید سیاست بالا نمی‌آید، بلکه در این جریان غالبا افرادی با توسل به رانت‌های گوناگون امنیتی و نظارتی در عرصه قدرت با آسانسور بالا می‌آیند. برخلاف اصولگرایان، اصلاح‌طلبان توانسته‌اند در لایه‌های مختلف گفتمانی، تولید سیاست کنند. از گفتمان مشروطه خواهی تا گفتمان جمهوریخواهی که با فراز و فرود‌هایی مطرح بوده‌اند. در حال حاضر نقطه ایده آل برای اصلاح‌طلبان آقای روحانی است، به این علت که هم می‌توانند با لایه‌های مختلف قدرت همراه باشند و هم اینکه وی به راهبرد‌های اصلاح‌طلبی به روایت رئیس دولت اصلاحات پایند بوده است. ممکن است اصلاح‌طلبی روایت دیگری هم داشته باشد، اما آنچه رئیس دولت اصلاحات و رئیس دولت سازندگی این روزها به عنوان یک روح در دو بدن مطرح می‌کنند که نوعی مشروطه خواهی از اصلاح‌طلبی استخراج می‌شود، به نظر می‌رسد با این گفتمان مشروطه خواهی بهترین گزینه برای آنان آقای روحانی باشد.

 آرمان امروز : تا چه اندازه احتمال رد صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر وجود دارد؟
داوری : آقای روحانی تا زمانی که رئیس‌جمهور مستقر است رد صلاحیت نمی‌شود. رد صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر هر کسی که می‌خواهد باشد، امکان پذیر نیست، زیرا ریاست‌جمهوری پستی است که تنفیذ مقام معظم رهبری را با خود به همراه دارد. انتخاب مردم با تنفیذ مقام معظم رهبری جاری می‌شود. رد صلاحیت رئیس‌جمهور در شرایطی ممکن است که تنفیذ رهبری برداشته شود. بنابراین حذف آقای روحانی در چهارچوب نهاد‌های نظارتی امکان ندارد، اگر قرار باشد آقای روحانی رد صلاحیت شود ایشان باید پیش از پایان دوره خود، به‌طور کامل از مسند ریاست‌جمهوری کنار گذاشته شود و شخصی دیگر مانند آقای جهانگیری کفیل ریاست‌جمهوری شود. دولت می‌خواهد انتخابات برگزار کند و سوال این است که مگر دولتی می‌تواند انتخابات برگزار کند که رئیس آن دولت صلاحیت نداشته باشد؟! بر این اساس باید گفت احتمال رد صلاحیت روحانی وجود ندارد مگر با شروطی که گفته شد.
محمود احمدی‌نژاد از ورود به انتخابات نهی شد، اگر قرار بود حسن روحانی رد صلاحیت شود، به نظر می‌رسد که نهی وی بهتر از رد صلاحیت بود.
در حال حاضر اگر قرار باشد آقای روحانی کاندیدا نشود، باید با اراده خود این موضوع را اعلام کند و باید به وی توصیه شود که ورود پیدا نکند و ایشان هم در انتخابات ثبت نام نکند. اگر آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند قابل رد صلاحیت نیست، مگر اینکه قبل از ثبت نام اعلام کند که نمی‌آید اما کاری که اصولگرایان با او در حوزه برجام کردند وی را مجبور به حضور در انتخابات ۹۶ کرده است.

آرمان امروز :  دلایلتان درباره اجبار حسن روحانی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ چیست؟
داوری : تنها دستاورد آقای روحانی برجام است و تنها بهانه‌ای که می‌توانست با توسل به آن اعلام کند نخواهد آمد این بود که پشت تلویزیون حاضر شود و اعلام کند مردم شریف ایران! من یک ماموریت از سوی شما داشتم و آن این بود که مساله تحریم‌ها را حل کنم و دیگر به دنبال قدرت نیستم و دولت را به نسل جوان‌تر تحویل می‌دهم. آقای روحانی غیر از این مورد بهانه دیگری برای عدم ثبت نام در انتخابات نداشت، تنها بهانه‌ای که آقای روحانی می‌توانست به عنوان گفتمان انصراف مطرح کند تکیه بر پیروزی برجام بود که امروز اصولگرایان این بهانه را از او گرفته‌اند و آن‌قدر علیه برجام موضع گرفته‌اند که برجام تبدیل به یک دستمال کثیف شد، در نتیجه آقای روحانی برای دفاع از برجام حتما کاندیدا می‌شود. آقای روحانی از ظرفیت تریبون انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده خواهد کرد که از برجام دفاع کند. در واقع باید گفت اصولگرایان در مقابله با دولت روحانی اشتباه کردند و اگر قرار بود آقای روحانی را وادار به کناره‌گیری کنند نباید برجام را بی‌حیثیت می‌کردند، اما برخوردی که اصولگرایان بخصوص در یک ماه اخیر با برجام کردند، موجب شد تا مساله برجام را برای آقای روحانی به مساله‌ای حیثیتی تبدیل کنند تا آقای روحانی برای دفاع از برجام به عنوان تنها دستاورد دولت خود هم که شده در انتخابات شرکت نماید.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۵ ، ۱۰:۰۷
مهران موزون

امام خامنه ای (خطبه های عیدفطر 95) :

حقوقهای غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال، نامشروع، گناه و خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

قطعاً در گذشته کوتاهی شده است.

دریافتهای نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند و اگر سوءاستفاده‌ی شده است بایستی اینها را از این کارها برکنار بکنند.

اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند.

اگر این قضیّه دنبال‌گیری نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته میشود که این فاجعه‌ی بزرگی خواهد بود.


پزشکیان : ماجرای حقوق های نجومی عوام فریبی است. +

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۵ ، ۱۰:۱۴
مهران موزون

تابناک

> تلگرام فیلتر میشود

شنود : تکلیف پیروزی مجدد حسن روحانی چی میشه؟


>امام جمعه آستارا  : اجازه برگزاری کنسرت به هیچکس را نمیدهم.

شنود : حتی به علی مطهری؟


>اعتراض ایران به اظهارات خصمانه نخست وزیر انگلیس

شنود : جواد ظریف خطاب به نخست وزیر انگلیس : هی ترزا..تو بدی..بدی..بدی!


> 14 شرکت در دست همسر و فرزندان یک وزیر

شنود : به نیت 14 معصوم؟


> موضوع تحصیل حسین فریدون پیگیری شد.

شنود : انشالله اینم درست میشه و ادامه تحصیل میده.


> ظریف : بنفع آمریکاست که به برجام متعهد باشد.

شنود : جوادجون اینو خودت تنهایی فهمیدی یا کسی هم کمکت کرد؟


> پیشنهاد بیشرمانه به همسر اسد  +

شنود : شرمت باد تابناک! که ایننجوری تیتر میزنی و مخاطب رو گمراه میکنی.


رجانیوز

> وزیر کشور : با گشت ارشاد موافقم

شنود : بلندتر بگو هواداران دولت اعتدال بشنون.


> فاضل لاریجانی در پاسخ به حملات اصلاح طلبان : دارایی های نزدیکان احمدی نژاد و ناطق نوری رو بررسی کنید.

شنود : شما ول کن لوک خوش شانس نیستی برادر؟


>سردار باقرزاده :  وزارت خارجه باید سفیر المان را(برای دفاع از ناموس مسلمانان) احضار کند

شنود : صبور باش سردار! لایکلف الله نفسا الا وسعها!


> اوباما : خصومت ایران و آمریکا متقابل است.

شنود : اونکه بله!! فقط این وسط کی بیشرف تره؟


>امام جمعه شیراز : کنار آمدن با آمریکا و انگلیس،گناهی بدتر از شرب خمر و قمار و بی عفتی است.

شنود : با این حساب گشت ارشاد رو باید فرستاد سراغ خیلی از .... فعلی.


بهارنیوز

>وزیر کشور چقدر حقوق میگیرد؟

شنود : به اندازه نیاز!


> چرا جامعه ایران شاد نیست؟

واقعا ها؟ با وجود حسن روحانی، علی مطهری، علی لاریجانی و برادران، کواکبیان، پزشکیان،جواد ظریف، هاشمی و ...چرا خوشحال نیست؟ حیف نیست؟


>صادق زیبا!!کلام : کسی که آخر از همه میخندند بیشتراز همه میخندد!

شنود : پس به ظریف بگو چرا اول ازهمه خندید؟


> آقای روحانی شما هم مقصرید!

شنود : و ایضا هاشمی رفسنجانی!


> نامه فاضل لاریجانی به دادستان

شنود : از فضل داداش اینو چه حاصل؟


انتخاب

> وزیر کشور : صداوسیما اثرگذاری اش را از دست داده است.

شنود : حیف شد! ایکاش خواهر زاده شما از مدیران ارشد صداوسیما می بود و به بهبود وضعیت کمک میکرد.


>مصباحی مقدم : مبدا دلخوری ناطق نوری سال 88 است.

شنود : و مقصد این دلخوری کجاست؟


> پیروزی ترامپ یک زلزله بود اما کابینه او یک سونامی است.

شنود : زنگ بزن 110


>آیت الله مصباح یزدی : کمک های هاشمی به منافقین را نباید فراموش کرد

شنود : و همینطور کمک های منافقین به ...


>دادستان کل کشور (ناظر به درگیری نرم مجلس و قوه قضاییه و قوه مجریه): مسائل درون خانوادگی را نباید علنی بگوییم.

شنود : شکر خدا که احمدی نژاد جزو این خانواده نبود!


> غیب پرور رئیس سازمان بسیج شد.

شنود : علی مطهری دوپا دارد، دوپا هم قرض کند!


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۵ ، ۱۱:۳۱
مهران موزون

تازه ترین حملات بیشرمانه ترزا می(نخست وزیر روباه پیر)  به ایران در شورای همکاری خلیج فارس :

(( ما باید همچنان به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آن ها بی‌ثباتی منطقه را مشتعل می‌کند، ادامه دهیم و بنابراین، می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج فارس و در بُعدی وسیعتر، متوجه خاورمیانه می‌کند، مشاهده می‌کنم.

چشمان ما در مورد ایران کاملاً باز است و من هم همین نگرانی‌ها را در مورد فعالیت‌های مخرب ایران دارم. ایران در چندین بخش از منطقه مشارکتی مخرب دارد.

تصور می‌کنم مهم است که همچنان فعالیت‌های مخرب ایران در دیگر حوزه‌ها را هم به چالش بکشیم. این همان کاری است که ما به عنوان انگلستان در حال انجام آن هستیم. اما در عین حال این هم مهم است که ما با کشورهای خلیج فارس همکاری کنیم تا از تأمین امنیت آن‌ها اطمینان یابیم، به این منظور ما در اینجا حضور نظامی فیزیکی داریم که به نظر من حائز اهمیت است.))  منبع : تابناک

از مخاطبان محترم شنود بابت بازنشر این عکس نخست وزیر خبیث انگلیس پوزش میطلبیم


بیشتر بخوانید..

آلبوم شرمساری های دولت یازدهم (1)  +

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۵ ، ۰۹:۵۶
مهران موزون

یکی از سیاسیون فعلی کشور بتازگی و در ادامه شاذگویی های خود گفته است :

ائمه نیز با اصحاب و ادیان مختلف مباحثه و مناظره می‌کردند و گاهی اگر طرف مقابل توهین می‌کرد ایشان با روی گشاده پاسخ می‌دادند.

ظاهرا این مجنون خبر ندارد که همین ائمه ی گشاده روی، که مظهر تعالی اخلاقی و انسانیت بوده و الگوی گشاده رویی ما شیعیان امیرالمومنین می باشند، بابت دهان های گشادی که حد و مرز شعائر و عقاید دینی را رعایت نکنند احکامی همچون "ارتداد" را طبق شرع مبین به ما گوشزد کرده اند.

مانند آن زندیقی که به حضرت رضا علیه السلام نسبت "اعتقاد به حلال بودن موسیقی و غنا" داده بود که حضرت وقتی شنید فرمود : دروغ میگوید این زندیق!

آری،

ائمه ی گشاده روی شیعه ، صاحبان دهانهای گشادی که نسبت دروغ به (چه جدی و چه استهزاء) به معصومین سلام الله علیهم  بدهند را کافر و زندیق خوانده اند.

اصولا پاسخ دهانِ گشادی که برای حضرت رضا علیه السلام نیز "حریم" قائل نباشد حکمی جز "زندیق" نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۲:۳۷
مهران موزون

به گزارش پایگاه 598 :

در نگاه اول، استعفاءی مدیر عامل راه‌آهن اقدامی برای خارج ساختن وزیر راه از فشار افکارعمومی واستیضاح تحلیل شد اما ظاهرا دلایل مهم‌تری در پشت صحنه استعفاء مدیر راه‌آهن وجود دارد.

برخی منابع مطلع، پشت صحنه استعفاء مدیر عامل راه‌آهن را اقدامی برای عدم ورود ناظران به ماجرای سیستم کنترل هوشمند قطار و فرار به جلو جهت عدم پی‌گیری فساد در راه‌آهن می‌دانند.

ماجرا از این قرار است که برخی مدیران ارشد راه آهن، با ایجاد شرکت‌هایی بنام خود و یا همسرانشان، از کارفرما گرفته تا مجری، ناظر و تحویل گیرنده سیستم ۴۰۰میلیاردتومانی کنترل هوشمند خودشان بودند که نتیجه‌اش این فاجعه شده است.

حقیقت دهشتناک دیگر اینکه : سیستم کنترل هوشمند قطار در ۱۸ماه اخیر ۲۰۰۰ بار اعلام خطای اشتباه داشته، لکن در گزارش اولیه، راه‌آهن هیچ اشاره‌ای به ایراد فنی سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) نکرده است..

رضا_سراج     لینک مبسوط تر در مشرق نیوز +



وزیری که عملکرد وزیر قبل از خودش را مزخرف خوانده بود

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۵ ، ۱۶:۱۱
مهران موزون

در متن حکم انتصاب محمد سرافراز و ایضا عبدالعلی علیعسگری آمده است :

سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت ها و برنامه های حرفه ئی پیشرفته و عمیق رسانه ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد. مسئولیت تاریخی رسانه ملّی در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی است. «عزم ملّی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی» آحاد جامعه در مسیر اهداف بلند نظام اسلامی، در گرو آگاهی و معرفت عمیق و گسترده ی عمومی و نیازمند پیوند با سرچشمه های تولید فکر ناب دینی و خیل دلبستگان فرهیخته و پرانگیزه ی انقلاب اسلامی است. سازمان صدا و سیما همچنین به عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه ای همه جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست های کلان نظام و تحقق سند چشم انداز کشور را بر دوش دارد.


که نکات زیر از متن فوق مشخصا قابل استنتاج است :

1- صداوسیما اصلی ترین و مسئول ترین نهاد حاکمیتی در "هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه" است.

2- صداوسیما وظیفه دارد تا دین و اخلاق و امید و آگاهی را گسترش داده و سبک زندگی ایرانی-اسلامی را در میان آحاد ملت ترویج نماید.

3- در مقطع فعلی، ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب اسلامی یک مسئولیت تاریخی برای صداوسیما محسوب میشود.

4- عزم ملی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی آحاد جامعه ایرانی در گرو آن است که صداوسیما آگاهی و معرفت عمیق ملت را درین رابطه در دستور کار قرار دهد.

5- صداوسیما موتور محرکه و مشوق پیشرفت کشور باید باشد و درین راستا موظف است تا پشتیبانی همه جانبه و مبتکرانه را بخرج دهد.

6- صداوسیما بسیج عمومی ملت را برای بند 5 برعهده دارد(مهم)

7- صداوسیما موظف است به مدیریت های اجرایی کشور کمک کند تا در مسیر تحقق اهداف سند چشم انداز و سیاست های کلان کشور(و نه چیز دیگری) موفق شوند


بسیار خوب!

حال باید پرسش نمود که رسانه ملی برای 7 مورد فوق الذکر طی سالی که رو به پایان است چه کرده است؟

مسلما پاسخ این سوال در چند سطر نمیگنجد اما حداقل میتوان برخی شواهد و قرائن ملموس را مورد مداقه و بحث قرار داد.

همگان شاهدیم که دامنه ی اختیارات و عملکرد ملی قوه مجریه از دو قوای دیگر بسیار گسترده تر و فراگیرتر بوده و همین امر قوه مجریه را دارای ضریب نفوذ و تاثیر بسیار فراتری(نسبت به مقننه و قضاییه) در میان ملت نموده است.

قوه مجریه کمترین مزیت و برتری اش در فضای مدیریتی کشور تقسیم و مدیریت بودجه در میان تمام قواست.

اگر چه مجلس وظیفه نظارت، بررسی و تصویب یا رد لایحه بودجه را برعهده دارد اما حقیقت آنست که کدخدای اصلی بودجه کشور، قوه مجریه است.

واقعیت این است که دولتها گاهی از بودجه به عنوان یک اهرم فشار بر نهادهای خارج از حیطه قوه مجریه بهره گرفته اند که به تناسب سلامت نفس دولتهای مختلف این موضوع شدت و حدت داشته است.

صداوسیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی ویژه، طبق قانون اساسی تحت امر هیچکدام از قوا نیست اما به لحاظ ماهوی و ضریب نفوذش در آحاد ملت، همیشه بیشترین جذابیت را (برای نفوذ در بدنه تصمیم ساز و تصمیم گیرش) در میان قوای سه گانه کشور داشته و دارد.

در این میان، قوه مجریه همیشه عطشش برای نفوذ در لایه های تصمیم ساز و تصمیم گیر رسانه ملی بیشتر از دو قوه دیگر بوده و هست و دلیلش نیز همان سنگینی و گستردگی حوزه مسئولیتش در کشور است.

ساده تر آنکه : قوه مجریه برای پیشبرد خواسته هایش نیاز بیشتری به رسانه ملی دارد.

گفتیم که دولتها به تناسب میانگین سلامت نفس کابینه در موضوع "عطش نفوذ به صداوسیما" متفاوت بوده اند که تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، رکورددار این عطش "دولت کارگزاران" بود.

دست بر قضا، رکوردی که درین مورد، توسط دولت یازدهم در حال شکستن شدن است ریشه در میزان نفوذ طیف همان کارگزاران در بدنه دولت یازدهم دارد.

به بیان دیگر :

(( رسانه ملی از سال 1392 به بعد و به واسطه دولت یازدهم و پس از 16 سال وقفه، یکبار دیگر مورد هجوم آشکار و پنهان لیبرال های دولت کارگزاران قرار گرفته است.))

ذکر این نکته لازم است که اهرم بودجه تنها یکی از گزینه های فشار بر صداوسیما است.

همگان شاهدند که اینروزها صداوسیما همچون قهرمان و مبارز اول فیلمهای رزمی است که توسط ایادی حریف، داروی خواب آور نوشانده شده و علیرغم انتظار تماشاگران و هوادارن خود در میانه میدان تلو تلو میخورد..

مصادیق این ادعا کم نیستند.

الف) ماهها از دستور صریح و علنی ولی امرمسلمین در برکناری، دستگیری، محاکمه و مجازات غارتگران نجومی خوار میگذرد اما دولت یازدهم نه تنها سرپیچی آشکار از دستور کرده است بلکه اخطار و درخواستهای رسمی و رسانه ای قوه قضاییه را به هیچ گرفته است؟ چرا؟

دلیلش واضح است : اصلی ترین و مسئول ترین دستگاه کشور(صداوسیما) که طبق بند 6 فوق الذکر، وظیفه بسیج افکارعمومی را دارد عملا  دست روی دست گذاشته است.

نشانه صحت این ادعا آنست که همین قوه مجریه (که کمترین واهمه ای از هشدارهای سخنگوی قوه قضاییه ندارد) در صورت ورود جدی صداوسیما به موضوع نجومی ها بشدت واکنش نشان داده و رسانه ملی  را آشکار و پنهان تحت فشار قرار خواهد داد.

هفتم آذرماه 95 اما،

بار دیگر رهبری مظلوم نظام تاکید کردند : موضوع حقوق های نجومی برای مردم!! روشن نشد.

در این سخن معظم له دو کنایه سنگین وجود دارد.

اول، کنایه به دولت و همگان که : برای من روشن است که چه تخلفی رخداده است، برای مردم روشن کنید موضوع را!

دوم، کنایه به رسانه ملی که : ماهیت وجودی صداوسیما "روشن کردن و آگاهی سازی" ملت است لذا شما مسئول اول این "روشن نشدن" هستید.

ب) برجام آشکارا از سوی عالی رتبه ترین مقام نظام خسارت محض خوانده شد که هشدارهای متعدد ایشان درباره ضعفها و منافذ برجام را همگان شنیدیم.

سوال : دلیل احساس حاشیه امنی که دولت یازدهم بابت سوراخهای برجام داشته و دارد چیست؟  آیا جز سکوت رسانه ملی بوده است؟

سوال : اکنون که برجام در حال تبدیل شدن به فشار بر نظام و کشور  است چرا صداوسیما به وظیفه خود در "هدایت ومدیریت افکار عمومی" عمل نمی کند؟

ج) صداوسیما می توانست وزیر راه و مسکن و شهرسازی را از لجاجتی که درباره اتمام مسکن مهر در پیش گرفته باز دارد و هزاران بی خانمان را که سرمایه خود را با امید و آروز درین راه گذاشتند نجات دهد.

سوال : چرا صداوسیما ماموریت اتمام مسکن مهر را با عصای موسایی آنتن برعهده نمیگیرد؟

د) عرصه انتخابات و پیش انتخابات امسال آمریکا درسهای بسیاری برای ملت ما میتوانست داشته باشد. حتی نکات پدافندی متعددی از انتخابات امریکا قابل استخراج بود که برای مدیریت بهینه فضای رسانه ای انتخابات 96 و خنثی سازی فتنه های احتمالی قابل استفاده بود.

سوال : چرا در راستای بسیج افکار عمومی ایرانیان (درباره ماهیت پلید و استکباری امریکا) جنب و جوش خاصی از رسانه ملی دیده نشد؟

شاید بتوان گفت که بار این وظیفه صداوسیما را تاحدی تریبونهای نمازجمعه کشور بر دوش کشیدند.

یا مدل دشنامها و حملات تند دو کاندیدای امریکا بیکدیگر برای ملت ما یکجور درس آموز بود.

یا افشاگری های بیسابقه دو کاندیدا بیکدیگر به گونه ای دیگر.

یا اتهامات تقلب در انتخابات یک عبرت داشت.

یا اردوکشی های خیابانی پس از انتخابات و..

یا انتخاب شخصیتی همچون ترامپ و احتمال نقض متحده ماندن ایالات امریکا که موضوع بسیار مهمی برای ملت ماست تا بدانند کدخدای مورد اعتماد جواد ظریف در خطر اضمحلال است.

متاسفانه سطح پردازش رسانه ملی به آنچه که در انتخابات امریکا گذشت به هیچوجه در حد آنچه که میتوانست باشد نبود.

ه) فرمانده اطلاعات ارتش اسراییل رسما و همزمان از ادامه حیات دولت حسن روحانی و داعش در منطقه حمایت و استقبال کرد و صداوسیما هیچ موضعی در برابر این توهین مقام ارشد اسراییلی نگرفته تا اثبات شود که کسی یا کسانی با این آرزوی فرمانده صهیونیست موافقند.

مصادیق و موارد بسیار فراتر از اینهاست که به همین چند مورد اکتفا میشود.

اما،

آیا رسانه ملی به دلیل عطش سنتی کارگزاران(برای فتح و نفوذ روی آنتن) به کنج رینگ رفته است؟

آیا همین کمکاری و انفعال صداوسیما موجب نبود که (به قول الهه کولایی) برخیها با زدو بند و.. وارد مجلس دهم شوند؟

تا جایی که همین ورودی های زدو بندی ، حامی نام و نشان دار فتنه سبز را وزیر کنند؟

آیا رسانه ملی با این وضعیت و رخوتی که از خروجی آنتنش پیداست برای ایفای نقش هوشمندانه و در مسیر مصالح ملت و نظام در انتخابات 96 آمادگی دارد؟

هیهات!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۵ ، ۱۰:۲۵
مهران موزون

خانم نامداری سلام

برنامه آبان شما را دیدم.(نشست با منیژه حکمت)  +

نمیدانم مرا بیاد دارید یا خیر.

سالها قبل یکی از همکاران بسیار نجیب و باوقارم از کادر تلویزیون به شما تمایل پیدا کرد.

اما حیایش مانع شد که برای خواستگاری پاپیش بگذارد.

من اما،

ید طولایی در عاقبت بخیر کردن رفقایم دارم.

با همسرم که شما را میشناخت موضوع را در میان گذاشتم.

او گفت : به دوستت بگو دور نامداری را خط بکشد.

گفتم :چرا؟

گفت : گول اجرای تلویزیونی و ظاهرش را نخورد، دختر مغروری است.

گفتم : رفیق بنده هم مهندس جوان، مومن و اتفاقا خیلی خوشتیپ تر از خانم نامداری است و دست برقضا ایشان را برای خانم نامداری زیاد هم میدانم لکن دلم میخواهد دوستم را به خواسته ی شرعی اش برسانم.

گفت : از من گفتن بود اما با ایشان درمیان میگذارم.

و پاسخ شما چه بود خانم نامداری؟

- فعلا قصد ازدواج ندارم.

گذشت..

طولی نکشید که در راهروی ساختمان (..) با شما جلوی آسانسور مواجه شدم.

خودم مستقیما به شما گفتم و پاسخ شما همان بود.

اما همان چند ثانیه گفت و شنود کافی بود تا از زبان بدن شما به غرورتان پی ببرم.

به رفیقم گفتم : این دختر را قلم بگیر. به دردت نمیخورد.

و موضوع تمام شد..

چندی بعد خبر عقد شما و فرزاد را شنیدم و متحیر ماندم که چگونه این "دو چکش" با هم چفت شده اند؟

خصوصا وقتی شنیدم خطبه تان را چه کسی خوانده خنده ام گرفت که : چه شود عاقبت این دو چکش!

رفقا گفتند چرا بهشون میگی : دو چکش؟

گفتم : از قدیم گفته اند که زن و مرد باید چکش و سندان باشند تا زندگی شان دوام بیاورد. گاهی این چکش و آن سندان، گاهی برعکس.

آزاده و فرزاد هر دو چکُشند و عاقبت خوبی برایشان متصور نیستم.

گفتند : چگونه هر دو چکُشند؟

گفتم : هر دو جوانند! هر دو تازه به دوران رسیده ی رسانه! هر دو جویای نام. هر دو با روحیات فمینیستی. هر دو مغرور. هر دو پرمدعا. و هر دو بیش از آنکه عاشق هم باشند دنبال کسب وجهه از اجرای تلویزیونی یکدیگر و رونق کسب و کارند. هر دو خود را آخر زبان ریزی و حاضر جوابی میدانند فلذا این وصلت جواب نمیدهد.

و دیدید که جواب نداد خانم نامداری.

و البته گفتم به دوستان که : نامداری نسبت به حسنی کمی ساده لوح تر است.

مرا ببخشید خانم نامداری.

اجازه دهید بی تعارف با شما حرف بزنم.

اگر مرا اهل رسانه به حساب نیاورید لااقل میتوانم به عنوان یک مخاطب حرفه ای نظرم را درباره کسی که عاشق روی آنتن رفتن است(یعنی شما) عرض کنم.

آنچه که درباره نامداری و حسنی تخمین زدم متاسفانه اتفاق افتاد.

و این نشان داد که هر دوی شما علیرغم آنکه خود را باهوش میدانید آنچنان هوشی هم ندارید، که اگر داشتید در کمال آرامش و متانت از هم جدا می شدید و ادامه کار حرفه ای خود را به خطر نمی انداختید.

اما لجاجت مغرورانه شما دونفر به جایی رسید که آنتن و رسانه ها شده بودند ابزار گرگم به هوا بازی هایتان.

این وسط ، روزی نامه ها و سایتهای زرد از چاه بی آب درگیری تان دنبال نان خود بودند، صداوسیما اما متضرر اصلی این مضحکه ی سخیف بود زیرا خواهی نخواهی نامش شما دونفر تا حدی وبال گردنش بود.

خانم نامداری،

تمام این سالها بنده فقط نظاره گر این اوضاع آشفته بودم .

امروز وقتی برنامه سخیف آبان شما را در آپارات نظاره گر بودم که منیژه حکمت به مرحوم سلحشور و خانواده محترمش توهین میکند و این شما بودید که بهانه سلحشور را دستش دادید و این شما هستید که این برنامه را نهایی کرده و روی خط آپارات میفرستید قلبم شکست که آزاده نامداری برای ادامه بوکس بازی با فرزاد حسنی و برای بازگشت به آنتن و فشار به رسانه ملی تا کجا سقوط کرده است؟

دیالوگهای شما با خانم حکمت درباره مهریه و زندان و ...و نگاههایی که به دوربین میکنید تا به فرزاد حسنی یادآوری کنید که از زندان کردن او گذشت کرده اید و اصرار شما برای کتک خوردن زنان و  غیره ... افسوسِ مخاطب هوشیار را برمی انگیزد.

خانم نامداری

باور کنید وقتی شبکه سه، خانواده فرزاد حسنی  را همراه با این پسرک خودشیفته روی آنتن آورد و تلویزیون ملی شده بود مکانی برای به رخ کشیدن عروس تازه خانواده حسنی و چزاندن مثلا شما،

از خشم به خود میلرزیدم و به تهیه کننده برنامه لعنت میفرستادم که آنتن ملی شده است محلی برای خاله زنک بازیهای بچه گانه فرزاد حسنی لوس و مغرور، که مثلا روی آنتن لج آزاده نامداری را دربیاورد.

و اکنون شما اگر نه روی آنتن ملی اما با حمایت مالی پوشک مای بی بی همان کار را میکنید!

اینها نشتی اخلاقی است خانم نامداری!

نشتی غیر حرفه ای در کار اجرا!

فرقی نمیکند نشتی از آنتن شبکه سه و اجرای فرزاد حسنی باشد یا نشتی از حمایت پوشک مای بِی بی و اجرای آزاده نامداری!

خانم نامداری،

راستش را بخواهید،

اینجانب به عنوان یک مخاطب حرفه ای و اینکاره!!! هیچگاه اجرای شما و فرزاد حسنی را نپسندیده ام.

شما از ضعیف ترین مجریان بانو در رسانه ملی بودید(به لحاظ فن اجرا و میمیک چهره).

و فرزاد حسنی جزو منفورین مجریان مرد در بین مخاطبان است همان طور که رضا رشیدپور بوده و هست.

حقیقت این است که فرزاد و رضا جز به درد رادیو نمیخورند و خود تحمیلی شان به آنتن سیما از جنس همان دنده پهنی های فریدون فرخزاد در تلویزیون قبل از انقلاب است و نه هیچ چیز دیگر.

خانم نامداری،

آگاه باشید که روز قیامت بابت محتوایی که روبروی منیژه حکمت کلید زدید در محضر خداوند عذاب خواهید شد.

این ادعای من نیست بلکه نص صریح قرآن است سرکار خانم.

شک نکنید!

شما موجب شدید که یک فمینیست سابقه دار (1) به مرحوم سلحشور و خانواده اش حمله و توهین کند.

شما موجب شدید که قوانین مجازات اسلامی(که مطابق با شرع مبین اسلام است) رسما از طرف خانم حکمت انکار شود که این در جای خود ارتداد محسوب میشود.

بروید و اگر اهل تقلید هستید و مرجع تقلیدی دارید سوال کنید خانم نامداری.

اما یک سوال :

واقعا بازگشت به آنتن ملی و اجرای تلویزیونی به چه قیمت؟

اگر فرزاد حسنی ادا و اطوارهای جلوی دوربین را کمی بلد است شما مسلط بر پوزیشن های  حداقلی بدن خود هم نیستید.

لطفا به تصاویر زیر نگاه کنید و تایم هایی را که به عنوان نمونه از شما اسکرین شات گرفته ام بنگرید و انشالله در آبان بعدی خود را اصلاح کنید.


به پوزیشن زبان خود دقت کنید لطفا


اینهم یک پوزیشن کاملا ناشیانه ی نشستن مجری در مقابل میهمان

ببینید منیژه حکمت از شما بسیار حرفه ای تر نشسته است


خانم نامداری،

راه برگشت به آنتن ملی حمله به قوانین اسلامی نیست .

راه انتقام از فرزاد حسنی هم، ادامه دعوا با او (به واسطه میهمانان برنامه آبان) نیست.

بهترین راه تنبیه فرزاد حسنی این است که محلِ س...به او نگذارید.

مرا بخاطر صراحتم ببخشید خانم.

شما از اول اشتباه کردید.

فرزاد حسنی لقمه دندان گیری برای شما نبود.

اکنون که الحمدلله زندگی آرام خود را دارید دست بردارید لطفا.

اُف بر کسانی که حسنی را مجددا به آنتن برگردانده اند.

شما اما،

بیهوده تحت فشار روحی قرار نگیرید که مثلا از او عقب مانده اید.

زندگی فقط روی آنتن خلاصه نمیشود.

بروید و شغل مادری و کدبانویی را قدر بدانید.

شما متعلق به وادی اجرا نیستید سرکار خانم.

بروید!

بروید و از روح استاد سلحشور طلب عفو کنید.

لطفا این نوشته را بدون نگاه منفی گرایانه بخوانید.

بنده از شما ناراحت هستم اما از فرزاد حسنی متنفرم!

پس خدای ناکرده توهم نزنید و فکر بیخود نکنید.

یا حق!

مهران موزون

1395/9/6


(1) سابقه روحیات و اخلاقیات فمینیستی منیژه حکمت بر همگان مبرهن است.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۵ ، ۱۱:۰۶
مهران موزون
نسیم آنلاین نوشت :
روز اربعین حوالی ظهر در حالی که تمامی تمرکزها روی مراسم راهپیمایی اربعین در کربلای معلی و همچنین راهپیمایی جاماندگان اربعین در زیر باران تهران بود، ناگهان خبری از یک استان شرقی کشور همه چیز را تحت تاثیر قرار داد.
سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس و عضو فراکسیون امید با نظر دادستانی مشهد لغو شد. نماینده پرحاشیه تهران که همواره با اظهارات عجیب و غریب خود نشان داده علاقه خاصی به قرار گرفتن در صدر اخبار حاشیه ساز کشور دارد، این بار قصد داشت در مجمع اصلاح طلبان خراسان رضوی صحبت کند که با دستور قضایی جلوی این سخنرانی گرفته شد.
چند ساعت بعد، اصلاح طلبان و رسانه های حامی دولت با هجمه سنگین به قوه قضاییه و امام جمعه مشهد لغو این سخنرانی را محکوم کردند!

علی مطهری هم بیکار ننشست و در نامه ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور را تهدید کرد که چنانچه اقدام موثری در این خصوص انجام ندهد مجلس چاره ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت!
چند ساعت بعد وزیر کشور و چند تن از مقامات دولتی که در ماجرای مشکلات موجود برای زائرین امام حسین(ع) در مرز مهران سکوت کرده بودند، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و سپس خبر برکناری فرماندار مشهد هم منتشر شد. البته با گذشت چند ساعت معلوم شد حکم برکناری فرماندار مشهد قبل از این جنجالها زده شده بوده و دولتمردان طبق معمول در سناریویی قابل تامل روغن ریخته را نذر امام زاده کردند.
اما مهم ترین واکنش را حسن روحانی 24 ساعت بعد از لغو سخنرانی عضو پرحاشیه فراکسیون امید از خود بروز داد. رئیس جمهور در پاسخ به نامه نایب رئیس مجلس لغو سخنرانی وی را "مایه شرمساری" دانست و به وزرای کشور و دادگستری دستور رسیدگی داد.
پاسخ سریع رئیس دولت تدبیر و امید به نامه یک عضو فراکسیون امید با واکنش گسترده فعالان سیاسی، دانشگاهیان و توده های مختلف مردم در رسانه ها و فضای مجازی رو به رو شد و اکثر مردم این پرسش را از رئیس جمهور مطرح کردند که چرا رئیس جمهور برای حل بسیاری از مشکلات و معضلات اقتصادی کشور در 3.5 سال گذشته، این قدر سریع واکنش نشان نداده و لغو سخنرانی یک چهره سیاسی او را این چنین آشفته کرده که برای آن عبارت " مایه شرمساری" به کار برده است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین» به همین بهانه 11 مورد معضل و مشکل بزرگ اقتصادی که توده های مردم را در طول 3.5 سال گذشته خیلی آزار داده را مورد واکاوی قرار داده است، که خواندن آنها خالی از لطف نیست:

تحویل ندادن واحدهای مسکن مهر
شاید هیچ کس به اندازه متقاضیان مسکن مهر در این 3.5 سال سختی نکشیدند. بسیاری از این متقاضیان به هزار امید و آرزو هر چه در زندگی داشتند فروختند و سرمایه کردند تا شاید بتوانند صاحبخانه شوند. با این وجود بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 همه آرزوهای خود را بر باد رفته می دیدند. دولتمردان تدبیر و امید به خصوص عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی هر کلمه ای دلشان می‌خواست بر علیه مسکن مهر به کار بردند و تقریبا تکمیل این پروژه مهم مسکن سازی در کشور را به حالت تعلیق در آوردند.
یک روز این طرح را مزخرف نامیدند و روز دیگر تعبیر اقتصاد برانداز و یا دردساز را برای آن به کار بردند. طبق آمار پیشرفت پروژه های مسکن مهر در دولت به طور ماهانه نیم درصد بوده است. به گفته نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت قبل در دولت یازدهم ماهانه 800 میلیارد تومان به پروژه مسکن تزریق می شده که این عدد در دولت تدبیر و امید به 200 میلیارد تومان رسیده است!
بنابراین به نظر می رسد که بخشی از منابع پروژه مسکن مهر در دولت روحانی به جای تکمیل پروژه ها صرف بخشهای دیگری شده است. بی مهری دولت یازدهم حتی با واکنش رهبر معظم انقلاب هم رو به شده و ایشان از دولت خواسته اند که مسئولان وزارت راه و شهرسازی نسبت به تکمیل این پروژه اهتمام ویژه ای داشته باشند. ناکارآمدی دولت روحانی در به نتیجه رساندن پروژه مسکن مهر موجب شده از 30 هزار واحد فاقد متقاضی مسکن مهر در ابتدای دولت یازدهم امروز به 117 هزار واحد بدون متقاضی برسیم. جالب اینجاست که یک میلیون واحد باقی مانده مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود و آنها نتوانستند در طول این سه سال 30 درصد باقی مانده را تکمیل نمایند.
اما عملکرد ضعیف دولت یازدهم تنها به مسکن مهر ختم نمی شود و آنها در طول 1100 روز گذشته هیچ برنامه مشخصی برای حل مشکل مسکن ارائه نکردند در حالی که طبق آمار در حال حاضر کسری 500 هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد.
اثری از پروژه مسکن اجتماعی که بارها توسط عباس آخوندی و معاونانش به مردم وعده داده شده نیست و جالب اینجاست که آنها مدعی اند که هزینه مسکن اجتماعی را صرف تکمیل پروژه مسکن مهر کرده اند!

افشای فیشهای حقوقی نجومی دولتمردان یازدهم
داستان ظهور فیش‌های حقوقی در دولت یازدهم هم یکی دیگر از نقاط ضعف دولتمردان تدبیر و امید به شمار می رود. موج افشای فیشهای حقوقی نجومی مدیران دولت یازدهم از ابتدای امسال آغاز شد
ابتدا رئیس کل و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی به عنوان مدیران نجومی بگیر دولت روحانی مطرح شدند. رسوایی افشای فیش حقوقی محمد ابراهیم امین و مدیرانش، به قدری برای دولت گران تمام شد که دولتمردان مجبور شدند در سال پایانی فعالیتشان دست به تغییر و تحول در بیمه مرکزی بزنند و رئیس کل را برکنار کنند.
اما داستان فیشهای حقوقی با افشای دریافتی مدیرعامل سابق بانک رفاه وارد فاز جدیدی شد. صدقی که دوست صمیمی برادر رئیس جمهور و شریک صرافی حسین فریدون به شمار می رفت بعد از افشای فیش حقوقی چند ده میلیونی اش مجبور به استعفا شد تا به دومین قربانی فیش های حقوقی نجومی شود. با افشای فیش حقوقی مدیرعامل سابق بانک رفاه، فیش حقوقی مدیران عامل سابق بانکهای ملت، صادرات و بیمه ایران هم افشا شد و همه مدیران مجبور به استعفا شدند.
سپس پای صندوق توسعه ملی به داستان فیش های حقوقی نجومی کشیده شد. صفدر حسینی رئیس صندوق و مدیرانش با دریافت 67 میلیون تومان حقوق و دریافت وامهای چند صد میلیونی با سود اندک به شدت دولت یازدهم را نزد افکار عمومی تحت فشار قرار دادند و درنهایت با فشار رسانه‌ها برکنار شدند. عادل آذر رئیس جدید دیوان محاسبات در آخرین گزارش خود از وضعیت حقوقهای نجومی از دریافت حقوق نجومی برای 397 نفر در دولت حسن روحانی خبر داده که نشان از عمق فاجعه فیشهای حقوقی برای دولت یازدهم دارد.

افزایش 50 درصدی قیمت کالاهای اساسی در یازدهم
در دولت یازدهم تورم در مسیر کاهشی قرار گرفت و تک رقمی شد، اما تاثیر آن به هیچ وجه در زندگی مردم حس نشد. شاید یکی از مهم ترین دلایل حس نشدن کاهش تورم در زندگی مردم افزایش قیمت کالاهای اساسی باشد. وضعیت تنظیم بازار در 3.5 سال گذشته به هیچ وجه مناسب نبود و مردم تقریبا هر چند وقت یک بار با گرانی یک محصول رو به رو می شدند.
آنها حتی در مناسبتهایی مانند ماه مبارک رمضان، محرم و یا ایام نوروز هم کالاهای اساسی مورد نیاز خود را گران خریدند و دولت یازدهم بر خلاف دولتهای قبل هیچ تمهیدی برای ارزان شدن کالاهای اساسی نیدیشیدند.
طبق آمارهای رسمی، برنج ایرانی در دولت یازدهم 70 درصد و برنج خارجی 30 درصد گران شد. گوشت و مرغ هم در 3.5 سال گذشته به ترتیب 15 و 20 درصد گران شدند. برخی از میوه ها با افزایش قیمتهای بسیار فزاینده ای 70 و 80 درصدی رو به شدند که البته به مرور قیمتشان کاهش یافت. روغن در دولت یازدهم 10 درصد و قند و شکر 30 درصد گران شدند. در خصوص گرانی کالاهای اساسی امسال یک رکورد دیگر هم در دولت یازدهم شکست و طبق گزارش های هفتگی بانک مرکزی گران ترین ماه رمضان یک دهه اخیر رقم خورد. برآوردها نشان از افزایش قیمت 50 درصدی کالاهای اساسی مردم در طول 3.5 سال گذشته را دارد.

افزایش شکاف طبقاتی (ضریب جینی) در دولت یازدهم
گزارش جدید بانک مرکزی در مورد نابرابری درآمدی در سال 94 نشان می دهد که اختلاف و شکاف طبقاتی در سه سال اخیر به شدت افزایش یافته است. براساس گزارش رسمی بانک مرکزی، ضریب جینی به 0.37  افزایش یافته است و سهم ده درصد ثروتمند جامعه به ده درصد فقیر جامعه از 8.23 در سال 92 به 9.72 در سال 94 افزایش یافته است!
جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که روند کاهشی ضریب جینی که از سال 85 شروع شده بود، به پایان رسید. ضریب جینی یک شاخص اقتصادی است که به وسیله آن نابرابری درآمدی را اندازه گیری می‌کند. به گونه ای که ضریب جینی هر چه به صفر نزدیک تر باشد، نابرابری کمتری را نشان می دهد. براساس محاسبات مرکز آمار در سال 93، ضریب جینی در این سال به 0.378 رسیده است که نسبت به سال قبل حدود 1.5 واحد درصد افزایش یافته است. مرکز آمار مدعی شده است که این افزایش به دلیل تورم بالا، رکود عمیق و افزایش نرخ ارز در این سال بوده است.
افزایش ضریب جینی به رقم ۳۹۹/ ۰ در سال ۹5 بالاترین رکورد شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. گفتنی است میانگین ضریب جینی در دولت دهم ۳۸۳/ ۰ بود که در 3.5 سال اخیر و با روی کار آمدن دولت روحانی به ۳۹۷/ ۰ افزایش یافته است. 

کاهش ارزش پول ملی
حسن روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی خود تاکید زیادی بر حفظ ارزش پول ملی داشت. وی از کاهش ارزش پول ملی در دولت قبل انتقاد می کرد. او این وعده را به مردم می داد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 92 بانک مرکزی را درمسیر حفظ ارزش پول ملی قرار دهد. اما با آغاز دولت یازدهم و حضور سیف در ساختمان میرداماد هیچ کدام از وعده های رئیس جمهور در این زمینه عملیانی نشد. ارزش پول ملی همواره در مقایسه با دلار سنجیده می شود. در دولت روحانی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز بسیار ضعیف عمل کرد به طوری که فقط در عرض چند ماه قیمت دلار از 3200 به 3700 تومان رسید و همین مسئله به یکباره 500 تومان از ارزش پول ملی کم کرد. همچنین طبق آمار امسال به تنهایی 300 تومان به قیمت دلار اضاقه شده است. در حالی که در دولت گذشته و قبل از تاثیرگذاری تحریمها تنها 90 تومان به قیمت دلار افزوده شده بود. طبق آمارهای رسمی ارزش پول ملی در دولت یازدهم یازدهم 16 درصد کاهش یافته است.

تعطیل شدن 20 هزار واحد تولیدی
واحدهای تولیدی در دولت یازدهم به هیچ وجه حال روز خوشی ندارند و هر روز خبر تعطیلی یک واحد تولیدی مهم و پرسابقه مانند ارج، پارس الکتریک و یا آزمایش در رسانه ها منتشر می شود.
طبق آمارهای غیر رسمی در دولت یازدهم 20 هزار واحد تولیدی تعطیل شده که این آمار تاریخ اقتصاد کشور بی سابقه بوده است. اخیرا وزارت صنعت در آماری اعلام کرده که طی یک سال گذشته در 36 درصد کالاهای صنعتی و در 60 درصد کالاهای معدنی افت تولید داشته ایم. همچنین طبق همین آمار تنها در یک سال گذشته 16 هزار واحد تولیدی تعطیل شده که این بیانگر تعطیل شدن یک پنجم این واحدهاست.
دولتمردان گفته‌اند که ۷۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به بنگاههای تولیدی تسهیلات داده اند اما تولید کنندگان نسبت به این آمار اظهار بی خبری می کنند و در واقع هنوز با وجود گذشت بیش از هشت ماه از آغاز سال جاری مشخص نیست که این تسهیلات به چه تولید کنندگانی رسیده است.
اخیرا نیز ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گزارشی تکان دهنده خبر از تعطیلی 40 درصدی شهرکهای صنعتی و شرکت‌های کوچک و متوسط را داده و آن را نشان دهنده از دست دادن مشاغل عمده در کشور دانسته است.

بیکار شدن یک میلیون نفر در دولت روحانی
عملکرد دولت یازدهم در حوزه اشتغالزایی هم به هیچ وجه تعریفی ندارد. طبق آمارها یک میلیون نفر در دولت یازدهم شغل خود را از دست داده اند و نرخ بیکاری در 22 استان دو رقمی است.
رئیس جمهور اخیرا در یکی از سفرهای استانی خود مدعی شده که میزان اشتغال خالص در این دولت 450 هزار شغل بوده است. این در حالی است که اگر میزان افرادی که در این دولت شغل خود را از دست داده اند را با کسانی در این دولت به سرکار رفته اند مقایسه کنیم رقم اشتغال خالصی که به دست می آید چیزی در حدود منفی 6 می‌شود.
نرخ بیکاری هم در این دولت برای اولین بار بعد از چهار سال از 12 درصد عبور کرده است. طبق اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان امسال به 12.7 درصد رسیده که در 17 فصل گذشته بی سابقه بوده است. این در حالی است که جلسات شورای عالی اشتغال در این دولت به تعداد انگشتان دو دست هم برگزار نشده است.

افزایش واردات کالاهای اساسی و به خطر افتادن امنیت غذایی
بررسی آمارهای گمرک درباره واردات و صادرات پیامهای خوشایندی را در خصوص امنیت غذایی کشور به اقتصاد ایران نمی‌دهند. ذرت، گندم، برنج، نهاده‌های دامی و سویا بیشترین کالاهای وارداتی کشور را طی سه سال گذشته تشکیل می دهند که این مسئله بیش از همه وابسته شدن کشور به خارج در حوزه تامین کالاهای اساسی را نشان می دهد.
واردات برنج در دولت تدبیر و امید یک رکورد تاریخی از خود به جا گذاشت و به چیزی در حدود یک تا 1.5 میلیون تن در سال رسید. این در حالی است که بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان برنج داخلی در فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند. وضعیت گندم هم چندان مناسب نیست. براساس آمار رسمی منتشر شده طی هفت ماهه نخست امسال ۲۹۹ هزار و ۵۳۲ تن گندم به ارزش ۷۵ میلیون و ۵۱۵ هزار دلار از ۱۰ کشور مختلف به ایران وارد شده است این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مدعی خودکفایی در گندم و ممنوعیت واردات این محصول هستند. برخی از مشاوران دولت مانند عیسی کلانتری هم مدعی مرخرف بودن خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی هستند که این مسئله فضا را نگران کننده تر می کند.

نصف شدن سرمایه گذاری خارجی در دولت روحانی
در سالهای فعالیت دولت یازدهم علی رغم وعده‌های فراوان، میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور از حدود 5 میلیارد دلار به 2 میلیارد دلار رسیده و روند رو به رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور طی یک دهه اخیر را متوقف کرده است. این در حالی است که دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود اعلام کرده که حساب خاصی روی برداشته شدن تحریمها و جذب سرمایه خارجی باز کرده است. اما هیچ کدام از وعده‌های دولتمردان در این زمینه تحقق پیدا نکرد و حتی اوضاع بدتر هم شد.
در 3.5 سال اخیر حدود 200 هیات خارجی از 5 قاره جهان به ایران آمدند اما ظاهرا هیچ کدام از آنها تمایلی به سرمایه گذاری خارجی در کشور نداشتند. محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری که در ماههای بعد از برجام می توانست یکی از پر کارترین مدیران دولت باشد، در اکثر سفرهای هیاتهای خارجی به ایران جز غایبان بزرگ به شمار می رفت و بیشتر وقت خود را برای سفرهای خارجی بیهوده صرف کرد.

ندادن حتی یک فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ بعد از حدود یک سال مذاکره
وزارت راه و شهرسازی در سه سال گذشته یک وعده برجامی مهم به مردم داد. آنها اعلام کردند در صورت توافق هسته‌ای و اجرای برجام دست به نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور خواهند زد. آنها اعلام کردند که از ماهها قبل با دو کمپانی بزرگ سازنده هواپیما یعنی ایرباس و بوئینگ مذاکره کرده اند و به محض اجرای برجام می توانند به راحتی از این دو شرکت هواپیما بخرند.
اما امروز با وجود گذشت یک سال از اجرای برجام هنوز دست آخوندی و مدیرانش در وزارت راه و شهرسازی به یک فروند هواپیما هم نرسیده است.
وزارت خزانه داری آمریکا تازه چند هفته است که مجوز فروش به ایران را به دو شرکت بزرگ ایرباس و بوئینگ داده است اما بدقولی‌های مکرر آنها نشان می دهد که نمی توان به چندان به خرید هواپیما دلخوش بود. اخیرا هم کنگره آمریکا تحت عنوان تحریم داماتو فروش هواپیما به ایران را ممنوع اعلام کرده است. این تصمیم کنگره منتظر امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا برای اجرایی شدن است. اخیرا هم برخی از اخبار حاکی از این است که مقامات صنعت هوایی کشور در کنار مذاکره با دو شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن و «ATR» ایتالیا برای خرید هواپیما، به تازگی با شرکت هواپیماسازی کومک (Comac) چین، نیز گفت‌وگو کردند.

سرکار گذاشتن 700 هزار نفر زوج جوان در صف وام ازدواج
وام ازدواج در دولت یازدهم با فشار نمایندگان مجلس 10 میلیون شد، اما نه تنها تاثیری بر زندگی جوانان نداشت بلکه صف این وام در دولت تدبیر و امید طولانی تر هم شد.  بانک‌ها کماکان برای اعطای وام ازدواج 10 میلیون تومانی، بهانه‌ی نداشتن منابع قرض الحسنه دارند و طبق آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس بانک مرکزی، در حال حاضر حدود 700 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند. همچنین اخیرا آماری منتشر شد که نشان می‌دهد بانک‌ها در تخلفی تاریخی، معادل اعطای وام ازدواج 10 میلیونی به 1 میلیون و 200 هزار نفر از منابع قرض الحسنه مردم، به مدیران و کارکنان خود وام داده اند.
این اتفاق در شرایطی افتاد که بانک مرکزی قرار بود بانک ها را ملزم نماید تا برای اعطای وام قرض الحسنه به مدیران و کارکنان خود، به منابع مردم دست اندازی نکنند؛ منابعی که برای اعطای وام ازدواج 10 میلیونی به همه جوانان کافی است و این تخلفات بانک ها و عدم پیگیری بانک مرکزی است که باعث شده این منابع به جای اینکه به جوانان برسد، به بانک ها و مدیرانشان وام داده شود. همچنین به جز یک بخشنامه برای تعیین سقف اعطای وام به کارمندان بانکی، بانک مرکزی هنوز هیچگونه اقدامی در مقابل این تخلف بانک ها برای بازگرداندن این منابع، جهت اعطای آن به مردم و مصارفی از جمله وام ازدواج انجام نداده است.
توصیفات بالا از مشکلات اقتصادی کشور تنها بخش کوچکی از چالشهای مردم و فعالان اقتصادی بوده که «نسیم آنلاین» تنها به قسمت کوچکی از آنها اشاره کرده است. با وجود این همه مشکل در کشور آیا بازهم آقای رئیس جمهور حاضر هستند لغو یک سخنرانی را "مایه شرمساری" بدانند؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۲۰:۳۵
مهران موزون