شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.

آیا دختران عربستانی راه حل درست را یادآور شده اند؟

لطفاَ زودقضاوت نکنید،

فعلا این لینک +  و همچنین عکس زیر را که مربوط به خبر همین لینک است ببینید و در مورد آن گفتگو و اظهارنظر نمایید تا شنود نیز مطلب خود را بارگذاری کند.



خواهش اول : اگر مخالف طرح بحث هستید لطفاً شوخی ها بی مورد، تحقیر کردن موضوع، تراشیدن پیش فرض های منفی و خدای ناکرده تخطئه و توهین را دستمایه کامنت های این پُست قرار ندهید و صرفا در بحثی که «طرح» با آن موافق نیستید ابراز مخالفت کنید و بگویید که مخالف طرح و بررسی این مشکلید.

هرچه باشد صحبت برسر یکی از تلخ ترین و خطرناکترین آسیب های اجتماعی کنونی کشورمان (بالا رفتن سن ازدواج و مجرد ماندن میلیونها انسان در ایران امروز است) .

خواهش دوم : لطفاً نه تنها در مورد تشخیص علل و ریشه های این مشکل، بلکه از آن مهمتر در خصوص چگونگی حل مشکل صحبت بفرمایید.

بیایید قدری جدی و صادقانه در مورد این باره به بحث بنشینیم.

دوستان و یاران، کیان خانواده ی ایرانی در خطر است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۵
مهران موزون

نظرات  (۱۳)



از دانشگاه فارغ التحصیل میشی پیدا کردن شغل سخته

اگه بتونی شغل پیدا کنی هزینه های ازدواج انقد بالاست که جوونارو پشیمون میکنه و این پشیمونی هزار تا بلا سر جوونا میاره

حالا بالا رفتن سطح توقع خانواده و چشم و هم چشمی و ظاهر بینی و چندین مساله دیگه رو اضافه کن . نتیجه میشه کاهش 5 درصدی ازدواج و افزایش 10 درصدی طلاق و افزایش سن ازدواج
پاسخ:
سلام و ممنون از نکاتی که بیان کردید
با همش موافقم غیر خط اول.
۰۶ آبان ۹۲ ، ۱۵:۲۷ دختردسفیلی
تجمل گرائی که همون چشم وهم چشمی خودمونیه باعث بالا رفتن سن ازدواجه...هرکی مخالفه  همین وبس....
۰۶ آبان ۹۲ ، ۱۵:۳۰ دختردسفیلی
(پس ازقرائت پست  ارجاعی...)...........همون که گفتم تجمل گرائیه ولاغیر.....
البته در اسلام به کلمه "ضرورت" پشت تعدد زوجات خیلی تاکید شده یعنی اگر ضرورت و اضطرار و ترس به گناه افتادن نیست همان یک همسر همسو و هم کفو شما را کفایت می کند و به صواب نزدیکتر است و از پریشانی افکار و بسیاری مسائل مربوط به چند همسری می کاهد. تازه اگر هم بنا به دلایل متعددی که گفته شد ضرورت پیش آمد، شرایط بسیاری دارد از جمله رضایت همسر اول یا مثلا عدالت بین همسران که خود بحث مفصلی است یا تمکن مالی مرد برای نفقه و غیره. ولی به نظر میرسد مشکل اصلی در کشور ما ناتوانی در همان ازدواج اول است. به دلایل زیاد مثل فرهنگهای غلط مهریه سنگین، عدم تربیت صحیح دختر یا پسر در پذیرش این مسئولیت خطیر و قدسی، ضعف ایمان به رزاق و عدم قناعت در بدو ازدواج، مشکلات عجیب و عدیده مسکن و اشتغال یا خوداشتغالی ...
ازدواج آسان اگر رواج یابد و خانواده ها در تربیت فرزندان مسئولیت بیشتری به عهده بگیرند نگرانی از رواج فساد به حداقل میرسد.
زمانی قبلتر راه حل صیغه هم مطرح شد اما آن هم تسکین موقت است و نه معالجه تازه به شرطها و شروطها.
این راه حل عربستان فقط بدرد همان ساکنین آنجا می خورد که اکثرا در رفاه کاملند و ثروت اندوخته فراوانی دارند.
پاسخ:
ممنون از پاسختون
۰۷ آبان ۹۲ ، ۱۹:۲۹ خواننده وبلاگ

سلام علیکم

این شیوه رایج در ازدواج ایرانی ره به ترکستان رفتن است.

1. ازدواج فامیلی در شهرهای بزرگ این کشور اسلامی به شدت افزایش یافته و علت آن عدم اعتماد به غریبه است که این امر در آینده از لحاظ افزایش بروز عوارض طبی هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل میکند. یعنی بعد از 34 سال ما اصلا تربیت اسلامی نشدیم و به برادران دینی خود آنقدر اعتماد نداریم که وصلت کنیم.

2. ابتدا در دولت اصلاحات برنامه مدون غرب طرح ریزی شد که طی آن دانشگاه رفتن را آمال و آرزوی تمام مردم کردند و سطح سواد کل قشر جامعه را بالا بردند، پی آمد منفی آن بالا رفتن سطح کلی انتظارات مردم است که ظاهرا زیباست ولی باطنش مخرب است؛کشور ما هم یک کشور در حال توسعه است و به قوت غرب مدرن قادر به برآوردن انتظارات نیست که این را غرب به خوبی میدانست و این دام را برای ایران پهن کردند و با این کار بین نسلها شکاف عمیقی ایجاد کردند و انفکاک عمیقی بین جنس مونث و مذکر شکل گرفت؛ کار به جایی پیش رفته در این مملکت اسلامی که آگهی های استخدام خانم مجرد لیسانسه خوش تیپ با سن کم را در دیوارهای شهر می بینید. چرا؟

3. رضاخان و پسرش سرنگون شد ولی سنت سربازی رفتن وی را طرد نکردند! و جوانی که در این سنین در اوج تشنگی شهوت است را با سنت زشت و قبیح سربازی سرکوب کردند. و لطفا ببینید سربازخانه ها را که جوانان چه میگویند ... اوج آتش شهوت را می توانید از زبانشان بشنوید ... بعد اسم سربازی را میگذاریم خدمت به مردم برای خدا! ...

4. مملکت ما تولید کننده نیست! بلکه دلال بازی و واردات و مونتاژ در راس امور قرار دارد! و این امر مثل یک غده سرطانی در تمام بخش های دولتی و خصوصی در حال رواج است؛ در نهایت هر روز باید شاهد گرانی های افسار گسیخته باشیم ... تا مردم به تولید کردن کالا تشویق نشوند هیچ دولتی قادر به کنترل قیمت ها نخواهد بود!

5. سنت فعلی ایرانی  برای ازدواج بسیار زشت است و یکی از بدترین فرهنگهاست! مردم ایران در این امر واقعا به شدت قافیه را باخته اند! و دود آن به چشم تمام جوانان معصوم این مملکت خواهد رفت!

6. تعدد زوجات هم کمکی به خود اصل ازدواج نمیکند چون تعدد زوجات در ایران فعلا فرع بر اصل ازدواج است، ابتدا اصل ازدواج درست شود و بعد ...

7. سیستم بوروکراسی در ایران برای یافتن شغل واقعا جز دردسر چیزی ندارد و از طرفی هم سطح درآمدی برای تازه استخدام شده ها جز بیگاری چیز دیگری نیست ....

نخواستم بگم ایران بد شده بلکه ما تک تک ما بد شدیم توبه از این هم همان عمل به قرآن است ولی دولتمردان ما اعتقادی به وعده های قرآن ندارند آنگونه که معتقد به غرب اند ...

 

پاسخ:

سلام علیکم

علیک سلام


این شیوه رایج در ازدواج ایرانی ره به ترکستان رفتن است.

منظورتان کدام شیوه است؟


1. ازدواج فامیلی در شهرهای بزرگ این کشور اسلامی به شدت افزایش یافته و علت آن عدم اعتماد به غریبه است که این امر در آینده از لحاظ افزایش بروز عوارض طبی هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل میکند. یعنی بعد از 34 سال ما اصلا تربیت اسلامی نشدیم و به برادران دینی خود آنقدر اعتماد نداریم که وصلت کنیم.

با شما موافق نیستم. یکی از پاردایم های غلط که در 20 سال اخیر تشدید شده این است که (( بیشتر ازدواج های فامیلی منجر به مشکلات به قول شما طبی می شود))

در حالیکه آمار واقعی اینگونه نیست بلکه اینطور است : ((بیشتر مشکلات نوازدان معلول مربوط به ازدواج های فامیلی است. دقت کنید لطفا : این تعداد خیلی کمتر از آنست که به غلط تصور کنیم : بیشتر ازدواج های فامیلی منجر به.. می شود.))

بحث وجود کاهش عدم اعتماد به غریبه را تا حدی با شما موافقم اما نیاز به بررسی بیشتر دارد. حتی در دین هم توصیه شده که : اول اقربا.


2. ابتدا در دولت اصلاحات برنامه مدون غرب طرح ریزی شد که طی آن دانشگاه رفتن را آمال و آرزوی تمام مردم کردند و سطح سواد کل قشر جامعه را بالا بردند، پی آمد منفی آن بالا رفتن سطح کلی انتظارات مردم است که ظاهرا زیباست ولی باطنش مخرب است؛کشور ما هم یک کشور در حال توسعه است و به قوت غرب مدرن قادر به برآوردن انتظارات نیست که این را غرب به خوبی میدانست و این دام را برای ایران پهن کردند و با این کار بین نسلها شکاف عمیقی ایجاد کردند و انفکاک عمیقی بین جنس مونث و مذکر شکل گرفت؛ کار به جایی پیش رفته در این مملکت اسلامی که آگهی های استخدام خانم مجرد لیسانسه خوش تیپ با سن کم را در دیوارهای شهر می بینید. چرا؟

تا حد زیادی با شما موافقم


3. رضاخان و پسرش سرنگون شد ولی سنت سربازی رفتن وی را طرد نکردند! و جوانی که در این سنین در اوج تشنگی شهوت است را با سنت زشت و قبیح سربازی سرکوب کردند. و لطفا ببینید سربازخانه ها را که جوانان چه میگویند ... اوج آتش شهوت را می توانید از زبانشان بشنوید ... بعد اسم سربازی را میگذاریم خدمت به مردم برای خدا! ...

موافق نیستم.

سربازی رفتن در روزگار امروز یک نیاز است. اما قبول دارم که باید اصلاح شود. سربازی نباید موجب پیشگیری از ازدواج بلکه باید محرک و مقوم آن باشد. کشور امنیت می خواهد. سرباز و نظامی به حد لزوم میخواهد.


4. مملکت ما تولید کننده نیست! بلکه دلال بازی و واردات و مونتاژ در راس امور قرار دارد! و این امر مثل یک غده سرطانی در تمام بخش های دولتی و خصوصی در حال رواج است؛ در نهایت هر روز باید شاهد گرانی های افسار گسیخته باشیم ... تا مردم به تولید کردن کالا تشویق نشوند هیچ دولتی قادر به کنترل قیمت ها نخواهد بود!

تا حدی قبول دارم. بند 4 هر چند بیربط به ریشه های بالا رفتن سن ازدواج نیست اما ایکاش برای خوانندگان بیشتر بازش میکردید


5. سنت فعلی ایرانی  برای ازدواج بسیار زشت است و یکی از بدترین فرهنگهاست! مردم ایران در این امر واقعا به شدت قافیه را باخته اند! و دود آن به چشم تمام جوانان معصوم این مملکت خواهد رفت!

خیلی تیره نگر هستید دوست من!

بله موافقم که فرهنگ ازدواج در این کشور آسیب دیده است اما کُن فیکون نیست که جان من.

بسیاری از مراسم و رسوم ازدواج دراین کشور هنوز بوی معرفت و خوبی میدهد. ما دچار یک مقدار تکلفات اضافی شده ایم وخودمان به خودمان سخت میگیریم. بله درست میفرمایید دود این تکلفات به چشم جوانان خواهد رفت.


6. تعدد زوجات هم کمکی به خود اصل ازدواج نمیکند چون تعدد زوجات در ایران فعلا فرع بر اصل ازدواج است، ابتدا اصل ازدواج درست شود و بعد ...

اتفاقا یکی از سریعترین روش ها وبهترین روشها همین تعدد زوجات است. منتها فهم و درکی که اکنون در کشور راجع به این فریضه وجود دارد بسیاراشتباه است. مخالفان آن چشم بسته و آنرا میکوبند وموافقنش نیز گمان برده اند که تعدد زوجات لازمه هاش تعدد خانه و آپارتمان است. متاسفانه موضوع تعدد زوجات از سوی نخبگان جامعه نیز کوبیده میشود. ضمن اینکه تعدد زوجات آنگونه که بزرگان دین گفته اند می بایست شرایط خاص خود را داشته باشد نه شرایطی که فرهنگ امروزی خلق الساعه به مردم تحمیل میکند.


7. سیستم بوروکراسی در ایران برای یافتن شغل واقعا جز دردسر چیزی ندارد و از طرفی هم سطح درآمدی برای تازه استخدام شده ها جز بیگاری چیز دیگری نیست ....

براستی سیستم بوروکراسی کشورمان مصیبت بار است.


نخواستم بگم ایران بد شده بلکه ما تک تک ما بد شدیم توبه از این هم همان عمل به قرآن است ولی دولتمردان ما اعتقادی به وعده های قرآن ندارند آنگونه که معتقد به غرب اند ...

موافق تعدد زوجات شده اید، آیا همسرتان خبر دارد؟
پاسخ:
سالهاست
۰۹ آبان ۹۲ ، ۱۵:۱۰ پرنیان ِملوک
حیف که این جا شکلک نداره .... حیف ...
بازم رفتید سراغها عربها  !!!!شاید بی شوهری خیلی این خانمها رو اذیت می کنه ..الگوی بهتر نبود ؟
اینجا یکیشم نمی تونن داشته باشن و اداره کنند چه برسه به 4 تا !!!!
اه اصلا اعصابم خورده .. حوصله ندارم
آقا اصلا هر کس تونست بگیره ...
راستی کلاه شرعی ( صیغه ) فراموش نشه ..مبادا دین و دستور خدا و پیغمبر رو زمین بمونه !!!
 سلام استاد
به قول استاد رحیم پور ازغدی اصولا انسان ها دو دسته اند، یه عده طلب کار و یه عده بدهکار!
کسایی که طلبکارن هی میگن جامعه، حکومت، پدر و مادر، فرزندان، فامیل، دوستان، آشنایان و... برای ما چکار کرده اند؟ و کسایی که بدهکارن میگن ما واسه اینایی که عرض کردم چیکار کردیم؟
به عنوان یه مجرد باید بگم که زیاد دیدم آدم هایی رو که از زود ازدواج کردنشون (آقا زیر 20 سال) راضی بودن ولی هرچی با معیارها و خط کش های مادی این قضیه رو اندازه گیری میکنم با عقل جور در نمیاد که دو نفر با سن کم از صفر یا کمی بالاتر از صفر شروع کنن و با این اوضاع اقتصادی و معیشتی زندگی خوبی (اونطور که خودشون ادعا میکنن) داشته باشن!
انگار خیلیامون به این باور(خواه درست یا غلط) رسیدیم که ازدواج به معنیه پایانه پیشرفت و شروع روز های سخته و همین باعث میشه که سن ازدواج بالا نره.
البته اون عده ای که دیر ازدواج میکنن بیشتر از قشر طلبکار جامعه اند!
پاسخ:
سلام بر مهران عزیز
فرمایش جناب ازغدی شباهت زیادی به فرمایش حضرت امام رضوان الله تعالی علیه داره که فرمود : (( هی نگویید انقلاب برای ما چه کرده؟ بگویید ما برا یانقلاب چه کرده ایم؟))
مهران عزیز،
جوانی نزد حضرت رسول (ص) آمد و عرض کرد یا رسول الله فقر و عسرت دارم چه کنم؟
فرمود : مجردی؟
گفت : اری.
فرمود : زن بگیر.
تو نظر قبلی بالا بره رو اشتباها" بالا نره تایپ کردم.
روایت جالبی بود. تشکر استاد عزیز
پاسخ:
من این روایت رو شخصا تجربه کردم
چه جالب
خدارو شکر
سلام به نظر من هم به این دلیل سن ازدواج بالا رفته و یا اصلاً ازدواج کم شده که خیلی از جوانان بخصوص دخترخانمها مسئلۀ ازدواج را اشتباه درک کرده اند .به این صورت که :وقتی میگن ازدواج یعنی اینکه بری توی یک خونۀ مستقل با مردی که انتخابش کردی و به تمام آنچیزهایی که زمانی آرزوش را داشتی برسی حالا این مرد بندۀ خدا (که باید دستگاه چاپ اسکنانس داشته باشه ونداره)که پیدا نمیشه ، پس چیکارکنیم؟خانمه میره کارپیدا میکنه و خودش خرج اَتیناهارو درمیاره و میگه حالاکه خودم شوهرخودمم دیگه آقابالاسر میخوام چیکار؟
چرا فرهنگ زیبای قدیمی رو که دخترها وپسرها با سن کم وتوقع کمتر از آن ازدواج میکردند و زیر سقف خانۀ پدری وزیر سایۀ پدرومادر(معمولاًوالدین شوهر)مثل فرزند همان خانواده بزرگ میشدند، بچه دار میشدند و به مال و منالی میرسیدند که بتونن با داشتن دویاسه بچه مستقل بشن فراموش کردیم؟؟؟
بنظرمن خیلی از مسائل پیش آمده برمیگرده به زیاده خواهی و خودخواهی ما آدمها
اگه کمی باهم کنار بیاییم خیلی از مشکلات حل میشه
پاسخ:
احسنت!!!!!
با این مطلبی که کذاشتید و موافقتتون...این سوال پیش میاد که ...جسارتا خودتون چندتا زن دارید؟!!!:-P
پاسخ:
فعلا یکی.

بالا رفتن سن ازدواج و تحصیل و اشتغال زن


1066- بالا رفتن سن ازدواج و نیز مستمراً کوتاهتر شدن عمر مفید زناشوئی ها به بهانه

تحصیل و تورم و امثالهم فقط و فقط گریز از ازدواج به معنای گریز از ولایت زناشوئی

بخصوص از جانب زن است که همواره مترصد یافتن یک شوهر میلیاردر احمق و سلطه پذیر

و بازیچه هستند. یعنی ارزش تحصیل و اشتغال برای زن فقط به قصد ولایت ناپذیری از شوهر

است که اصل این ولایت ناپذیری عدم پذیرش غیرت شوهر است که به معنای عدم پذیرش

عصمت است. یکی از موارد اتهام بنده در دادگاه، تهمت به همه زنان جامعه بود از طریق

طرح چنین حقایقی! ولی خود زنها بیش از هر کسی بر درستی این حقیقت قلباً اذعان دارند!


1067- یکی از دلایل رد این حقیقت از جانب زنان اینست که : « ما به چنین نیت پلیدی به

سوی تحصیل در دانشگاه و اشتغال نمی رویم بلکه منظورمان بالا بردن سطح علمی خود و

خانواده مان است و نیز کمک اقتصادی به شوهرانمان است و ...» می بینیم که این ادعائی

سراسر خداپسندانه و الهی و بلکه ایثارگرانه است. ولی عجبا که نتیجه کار در عمل کاملاً

وارونه از آب در می آید آیا چنین نیست؟


از کتاب " بود و نبود " استاد علی اکبر خانجانی

لینک دانلود : http://khanjay.com/book/budvanabud.zip

 از سایت : http://khanjany.com 

و سایت : عرفان زندگی   http://erfan-zendegi.blogfa.com


دانلود

پاسخ:
درود بر شما

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.