شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.

کند همجنس با همجنس پرواز آقای سروش!

يكشنبه, ۵ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۴۹ ب.ظ

پیشنوشت :

تعریف نجس چیست؟

بهترین تعریف لغوی از راغب اصفهانى است که نجس را به معنای پلیدی ظاهری و باطنی می داند، او مى نویسد: « النجاسة القذارة و ذلک ضربان: ضرب یدرک بالحاسة وضرب یدرک بالبصیرة ... » نجاست، قذارت وکثیفى است که بردو نوع می باشد:
1- آنکه با حواس انسان قابل درک است.
2- آنکه با دیده بصیرت درک می شود.
یعنی گاهی نجس دانستن چیزی بخاطر پلیدی باطنی آنست و تاثیر منفی بر روح و روان انسان می گذارد.

راغب اصفهانی در ادامه برای معنای دوم، مصداقی را ذکر کرده و می گوید: « والثانی : وصف الله تعالى به المشرکین فقال: (إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ)(3) ... : خداوند تعالی مشرکان را به آن توصیف کرده و فرموده : (مشرکان نجس هستند)

و کاملا روشن است که واژه ی نجس نه یک توهین و هتک بلکه وضعیت و صفتی است که اگر کسی یا چیزی واجد آن شد یادآوری آن نه یک توهین بلکه تذکری است برای دیگرانی که باید مراقب باشند تا از چیز یا شخص نجس دوری کنند تا از پلیدی اش دور بمانند.


مطلب زیر جوابیه ای است خطاب به ثقه الاسلام هادی سروش که از نجس خواندن سران خائن فتنه 88 توسط رییس انقلابی سازمان بسیج مستضعفین(سردار غیب پرور) به خشم آمده و برای رفع نجاست از سران چهارگانه فتنه به متون قرآنی و سنت علی علیه السلام (در برخورد با دشمنان) متمسک شده و به اذهان عمومی آدرس غلط داده اند : (غلط نامه ی آقای سروش)


جناب آقای سروش :

در بند یک گفته اید که "نجس" واژه ای فحش آمیز! است و بلافاصله در بند 2 تاکید نموده اید که نجس فحش! است.

چگونه استاد حوزه هستید اما میان فحش! و فحش آمیز! بودن یک واژه تمایز قائل نیستید؟

وانگهی مطلب شما سراسر غوایتگری است و زیرا مفاهیم مربوط به واژه نجس را در حالی به قرآن و معصومین ارجاع داده اید که مصداق بارز "درختی در لرستان میبریدند که از بوی دلاویز تو مستم" است.

خواننده را در مورد معنای واژه نجس به آیه 19 سوره نور ارجاع داده اید.

تفسیر المیزان که اعتبارش از قلم کسی چون شما بسیار بالاترست درباره تفسیر این آیه میگوید :

((می فرماید کسانی که دوست دارند امور منکر و فحشا (چون قذف و زنا) میان مردم مؤمن شهرت پیدا کند، در عین اینکه این عملشان موجب حد شرعی نمی شود، اما عذاب بزرگی را در دنیا و آخرت خواهند داشت . چون این عمل باعث ناخشنودی و سخط الهی می گردد، هر چند که مردم از بزرگی وزشتی آن بی خبر باشند. ))

در متن بدون تفسیر آیه هم خبری از واژه ی نجس نیست.

غوایتگری دیگر شما درینجا این است که قرآن را تهی و مبرای از کلمات منفی(یا به قول شما خارج از ادب) دانسته اید که این یک خلاف واقع است که به کتاب خدا نسبت داده اید.

آنجا که خداوند میفرماید :  أُوْلَـئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ    آیا انسانهایی مشخص را پست تر از حیوان خطاب نکرده است؟

این گونه گفتار خدا را نعوظ بالله خارج از ادب میدانید؟

جناب سروش،

شما استاد حوزه اید و و میدانید که کافر نجس است.

حال اگر کسی را کافر صدا کنید یعنی او را نجس خوانده اید.

آیا به او توهین کرده اید اگر واجد صفت کفر شده باشد؟

پس نتیجه میگیریم که سران فتنه اگر کافر به انقلاب و مبانی سیاسی اش باشند(که هستند و شدند) در حوزه سیاست باید ایشان را پلید دانست و از ایشان فاصله گرفت.

و این یعنی نجس سیاسی!

غوایتگری دیگر شما این است که سران نجس فتنه 88 را صرفا مخالف خوانده اید.

آیا تعریف شما از کسانی که به فرموده ولی فقیه کشور را تا لبه پرتگاه بردند و نانجیب گری به خرج دادند "مخالف" است؟


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۰۵
مهران موزون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.