شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.

اصولگرایان در تهران از چه چیزی شکست خوردند؟

يكشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۶:۵۳ ب.ظ

وحید یامین پور نوشت :

اصولگرایان در تهران شکست خوردند؛ به طور مطلق.

ولی این شکست بیش از آنکه سیاسی باشد فرهنگی و تمدنی است.

تهران شهری است با انبوهی از جمعیت متعلق به طبقه متوسط جدید شهری، پیچیده در سبک زندگی شبه مدرن با مطالبات شبه روشنفکرانه.

چه بر مبنای مفهوم «طبقه و قشر» تحلیل کنیم و چه مبتنی بر مفهوم «سبک زندگی»، آنچه روشن است اینکه رای بخشی از مردم تهران عموماً قداست زدایی شده و عرفی و حامل ارزش های غربگرایانه است.

به خصوص جوانان رای اولی و زنان به عنوان پیش قراولان تحول در ادراک هویتی و فرهنگی، ترجیح می دهند همواره اصلاح طلب باشند تا اصولگرا.

اصلاح طلبی برای آنها نه یک گرایش سیاسی، که مجموعه ای از نشانه ها و معانی فرهنگ نوگرایانه و مدرن است.

شرکت در انتخابات برای این گروه از مردم نه یک کنش سیاسی که یک «فضا-رسانه» است؛ یک حرکت نمادین برای ادای پاره ای از دلبستگی ها و علاقه مندی هایشان، وگرنه عموم کسانی که به لیست مشهور به امید رای داده اند نه منتخبان خود را می شناسند و نه حتی تفاوت آنها را با رقبا می توانند بیان کنند  ولی این انتخاب برای آنها ابراز یک تمایز در سلیقه ها و خواست ها و نوعی تشفی خاطر به حساب می آید.
برخی ممکن است برای این رخداد زمینه و اسناد امنیتی پیدا کنند.

مثلا به نقش شبکه های اجتماعی، تلگرام یا ماهواره ها بپردازند.

ولی این مساله اصل ماجرا را تغییر نمی دهد.

بر فرض اینکه پیام های ساخته و پرداخته شده ای از خارج از کشور به داخل ارسال شده باشد، چرا گوش این جماعت شنوای این حرف هست ولی شنوای انبوهی از پیامهای رسمی درون نظام که از رسانه ها منتشر می شود، نیست؟!

من نتایج انتخابات در تهران را از جنس واکنش جوانان به فوت مرحوم پاشایی درک می کنم.

آنها نیاز داشته اند بواسطه ی یک رای متفاوت، تفاوت های خود را ابراز کنند و از اینکه «دیگری» منسجم به حساب می آیند، لذت ببرند.

در عصری که هویت ها زایل می شود، این پشت گرمی ناشی از با هم بودن و در عین حال متفاوت بودن، ایجاد هویت می کند. هرچند که این هویت هیجانی، زودگذر و قابل جهت دهی است.
بنابراین هشدار اصلی این است که اصولگرایان از یک رقیب سیاسی شکست نخورده اند بلکه این کنش سیاسی تجلی یک سبک زندگی است.

تفاوت معنادار رفتار سیاسی مردم قم با مردم تهران در این انتخابات به فهم این اتفاق کمک می کند.

نظرات  (۶)

۱۰ اسفند ۹۴ ، ۱۷:۲۹ کفشدار هیئت
با عرض سلام و ادب


مایه اصــــل و نسب در گردش دوران زر است 
هر کسی صاحب زر است او از همه بالاتر است 

دود اگر بالا نشیند کســـر شــأن شــعـله نیست
جای چشم ابرو نگیرد چونکه او بالا تراست

ناکسی گر از کسی بالا نشیند عیب نیست 
روی دریا، کف نشیند قعر دریا گوهر است 

شصت و شاهد هر دو دعوی بزرگی میکنند 
پس چرا انگشت کوچک لایق انگشــــتر است


کاکـل از بالا بلندی رتبــه ای پیدا نکرد 
زلف ، از افتادگی قابل به مشک و عنبر است 




پاسخ:
سلام
طیب الله
۱۰ اسفند ۹۴ ، ۱۷:۵۴ نیکوروش - امیر
سلام
مثل همیشه تحلیل جالبی فرمودید.
رای تهران به همان دلیل که گفتید اغلب الاکلنگی است.
سال 71 ( مجلس 4 ) خاطرم است 30 نفر لیست جامعه روحانیت با اختلاف حدود 300000 رای از اولین نفر لیست مجمع رای آورد - سال 79 ( مجلس ششم ) مشارکتیها(اصلاح طلبان) کرسی های تهران را صاحب شدند و سال 83 نیز آبادگران ( اصولگرایان) باز تقریبا اغلب کرسیهای تهران را اشغال کردند. سال 87 و 91 هم همینطور تا 95 که نوبتی هم که باشد نوبت اصلاح طلبان است. همینطور الاکلنگی ...
و این قصه سر دراز دارد. و به این معنی است که مردم با هیچ حزب و گروهی عقد اخوت نبسته اند.
ان شاءالله همه ما عاقبت به خیر بشویم.
پاسخ:
سلام مهندس
سپاس و تشکر
سلام
من یه جور دیگه میبینم داستان رو. از اونجایی که سطح امکانات توی شهری مثل تهران قابل مقایسه با شهرستان ها نیست نوع خواسته ها و انتظارات مردم هم متفاوته. در تهران نمیشه با وعده های پیش پا افتاده اقتصادی یا وعده های بهسازی شهر رای بدست اورد چون نیاز به این تغییرات خیلی کمتره در عوض مردم نگاه میکنن به گرایش سیاسی و این موضوعه که اولویت پیدا میکنه. حتی شهرستانی رو میشناسم که کاندید اون به واسطه قولی که در مورد آسفالت کردن چند خیابون داده بود رای اورد و راهی مجلس شد. اگر مردم همون شهرستان از نظر امکانات واقعا در سطح بهتری بودن ممکن بود گرایش سیاسی براشون تو اولویت قرار بگیره و طبق تجربه میتونم بگم در شرایط مساوی و شرایطی که صرفا گرایش فرد ملاک باشه بیشتر مردم رای به اصلاح طلبی یا اعتدال میدن یا بهتر بگم رای به چیزی میدن که اصولگرایی نباشه حداقل از نوع افراطیش...در کل برداشت من اینه که با افزایش سطح امکانات و تکنولوژی و به خصوص شبکه های اجتماعی و کمتر شدن دغدغه زندگی , مردم بیشتر رو به اعتدال میارن و به همین دلیل فکر میکنم اگز همین انتخابات مثلا در سال 96 , 98 یا 1400 برگزار میشد به ترتیب شاهد شکست سنگین تری از اصولگراها بودیم حتی در مناطق غیر پایتخت.
پاسخ:
سلام
قابل تأمله.
اگر بخوام از تحلیل خودتون کمک بگیرم میتونم بگم در سال های آینده احتمال نزدیک شدن تفکر مردم قم یا مشهد یا کرمان و... به مردم تهران بیشتر از حالت عکسشه و این چیزیه که عرصه رو برای اصولگراهای سنتی سخت تر میکنه و چیزی نیست که حتی با ردصلاحیت بالا قابل جبران باشه.
سلام اقا مهران
فکر می کنید عکس العمل اصولگرایان در عمل به کنش و واکنشهای اخیر چی باشه؟ یا بهتره بگم ایا امیدی در تغییر مواضع عملی شون هست؟
پاسخ:
سلام بر شما.
ببینید باید مراقب بود تا گرفتار تله ی ناخواسته ی «ایران یعنی تهران» نشویم!
اصولگرایان در تهران نتیجه را باختند نه ایران.
اما بعد..
فرمایش شما فقط درباره تهران موضوعیت دارد و باید مورد مداقه قرار گیرد.
1- درخصوص مهندسی(خرید آرا) در تهران باید تامل کرد.
2- درباره تغییر ذوایق مردمان تهران در خصوص میزان اعتبار لیست ها باید تأمل کرد.
3- امید در تغییر مواضع عملی شون نیست بلکه احتمال میدم در صف بندی هاشون تغییراتی اتفاق بیفته.

نکته ویژه : رفتار الاکلنگی کسانی همچون مطهری و لاریجانی تاثیر بسیاری در سردرگمی و عدم اعتماد مردم به لیست ها و افراد اصولگرایان شد و این بی اعتمادی و سرگردانی در بین مردم تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.
و این نکته ای است که اینروزها کسی به ان اشاره نمیکند.
۱۴ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۱۲ کفشدار کتابخانه
این جوری هم می توان آلام خود راتسکین داد !!
پاسخ:
عین آلام 84 و 88  ؟

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.