شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.


جناب حجت الاسلام شهاب مرادی سلام،
این نوشته چیزی نیست جز یک گلایه دوستانه،

آنشب که در خندوانه گفتید و رفتید،(اینجا) من ابتدا دلخور شدم که چرا و به چه علت، شخصیتی فرزانه چون حجت الاسلام شهاب مرادی (که ضروریات رسانه را خوب می شناسد) با آبروی چندصدهزارنفر از شهروندان یک شهر اینچنین بازی کرده و آنان را به قساوت و بیرحمی مبتنی بر بی عقلی!! متهم نمود؟
هرچه بود، آن شب کظم غیظ کردم، درحالیکه توان و امکانش را داشتم که فردای همانروز با مراجعه به دفتر مدیر محترم شبکه نسیم، هم شما و هم رامبد جوان را بنشانم و رودررو بگویم که چه اشتباهی کردید لکن عدالت را در آن دیدم که به جبران اشتباهی که شما در ملأعام مرتکب شدید بنده نیز در فضای علن و نزد افکار عمومی اشتباه شما را تصحیح کنم. بگذریم که تعداد مخاطبان این وبلاگ محقر با مخاطبان آنشبِ خندوانه قابل قیاس نیست.

برادر گرامی،
اشتباه شما نه تنها ناشی از نقصان دانش شما در موضوع مورد اشاره تان بود بلکه شرمنده ام که بگویم : آن شب در قضاوت شما نسبت به فرهنگ خوراکی های سنتی یکی از شهرهای ایران، رگه هایی از کم بصیرتی وجود داشت.
به هرجهت امروز که قریب به دوماه از آنشب میگذرد و آبها از آسیاب افتاده، بنده در کمال آرامش اقدام به تصحیح اشتباه جنابعالی میکنم چه اینکه دیگر خندوانه ای روی آنتن نیست و برچسب عناد با برنامه ی خوب خندوانه به این قلم نمی چسبد.
در آن برنامه ی کذایی از حلال خوری بدون دلیل عقلی در برخی نقاط کشور گفتید.
منجمله گنجشک خوری و بی آنکه اشاره به نام آن شهر کنید، اینترنت را ماخذ این خبر اعلام نمودید و این یعنی اینکه پس از اتمام برنامه ی خنداونه، مخاطبان میتوانند با یک جستجوی ساده به تصاویر گنجشگهای کباب شده ی به دست اهالی سنگدل!! و بی منطق!!  آن شهر! دست یابند و ایضاً نام و نشان آن شهر!
می دانید آنشب چه کردید؟ (یکبار دیگر از دقیقه سوم فیلم را مرور کنید + )
دل بینندگان آن شهر را شکستید برادر.
می دانید چرا؟
می گویم :
در ایران، بعضی خوراکها، منحصر به یک شهر هستند و لاغیر!
در کل ایران زمین! تنها و تنها اهالی یک شهرند که قرن هاست در فرهنگ خوراکی های محلی خویش عادت به خوردن پرندگان حلال گوشتی از قبیل کبوتر، گنجشگ، سار و ... دارند و به همین دلیل خاندان هایی در این شهر هستند که نسل درنسل، شغلشان شکار دسته جمعی این پرندگان از بیابان ها و مزارع اطراف شهرشان است.
و بد نیست بدانید که نسل پرنده یی همچون گنجشک در این شهر، نه تنها از بین نرفته بلکه بیشتر هم شده است ضمن اینکه مردمان فعلی این شهر، به اندازه ی پدران خویش عادت به خوردن گوشت گنجشک ندارند بنابراین نسل های گذشته ی شهر موصوف؛ علیرغم آنکه خیلی بیشتر از نسل کنونی گنجشک مصرف میکردند اما گنجشکهای فراوانی برای فرزندان خود به ارث گذاشتند.
اما بعد..
چه شد که شخصیت محترمی چون شما در برنامه خندوانه، از روی قلّت دانش و بصیرت کم به این موضوع، به اهالی این شهر در فقره ی گنجشک بتازید و بر سکوی نصیحت و هشدار بنشینید! دلیلش تحرکات نابخردانه برخی رسانه های مجازی کشور در دوسه سال اخیر است.
جناب مرادی!
گنجشک را شاید بتوان «کوچکترین» پرنده حلال گوشتی دانست که قابل شکار و خوردن است و انسانهای غرق شده در مدرنیته ی امروزی (که متاسفانه اکثراً تعینی هستند)  که با رفتاری تناقض آمیز در حالیکه از دیدن کشتار کودکان غزه آنچنان به هم نمی ریزند با دیدن عکس ده عدد گنجشک به سیخ کشیده از حال میروند.
چیزی شبیه مردمان اروپا و امریکا که از دیدن صحنه های گیر کردن یک سگ در یک سوارخ فاضلاب، چنان آشفته میشوند که دوربین های زنده تلویزیونی را برای صحنه آزادسازی سگ بینوا بسیج میکنند اما همان مردم در حالیکه مکدونالد میخورند تصاویر کشتار شیعیان را به دست تروریستها شاهدند و لبخند میزنند.
آری جناب مرادی،
کسانی که معلوم نیست با خواندن اخبار گرازخواری پایتخت نشنیان + و یا سرو مشروب از کانال «من وتو» ککشان نمی گزد مدتی است که در فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی، گنجشک خوری شهر مورد اشاره شما را یک هولوکاست قلمداد میکنند.
اما شما چرا حضرت حجت الاسلام؟؟؟
شما چرا به بهانه ی حمایت از حیوانات بر سکوی هشدار و اطلاعرسانی!!! نشستید و با آبروی اهالی شهر مذکور بازی کردید؟
البته که ساکنان شهر مورد اشاره ابایی از خوردن گنجشک ندارند اما شیوه پرداختن شما و اتهام نداشتن مبنای عقلایی در این موضوع موجب تضییع آبروی صدها هزار خواهران و برادران دینی شما شد.
یکبار دیگر فیلم سخنان خود را بررسی کنید اخوی!
از نبودن دلایل عقلی برای خوردن گنجشک سخن گفتید.
چرا؟ چون جثه اش کوچک است؟ چون نسلش منقرض میشود؟
واقعا حدیث پیامبر را در منقبت از خواصی که در سر گنجشک وجود دارد چیزی نشنیده اید؟
از خواص طبی گوشت گنجشک بی خبرید؟ کمی بیشتر منابع را بکاوید.
از سوی دیگر بد نیست بدانید که گنجشک یکی از بزرگترین آفتهای کشاورزی در جهان است .
کسی چه میداند! شاید شهر مورد اشاره شما به دلیل آنکه یکی از بزرگترین قطبهای کشاورزی این مرز و بوم است برای کاهش خسارات کشاورزی است که فرهنگ گنجشک خوری در آن رواج یافته و البته این غیر از منافع طبی متعدد خوردن گنجشک است.
بگذارید حجت را بر شما و سوالی که در خصوص «به چه دلیل میتوان گنجشک خورد» روشن کنم.
این دلیل که درادامه خواهد آمد برای هر کسی دلیل نباشد برای شما که ملبس به لباس بافضیلت روحانیت هستید دلیل خوبیست.
در سالهای آخر عمر حضرت امام (ره)، یکی از پزشکان ( به گمانم پزشکی فرانسوی بوده)، برای بهبود قلب ایشان سوپ گنجشک تجویز می کنند و اینگونه میشود که یکی از اهالی شهر مورد اتهام شما!! که از ارادتمندان و یاران جوان آن حضرت می باشند فی الفور با  شهر پدری تماس گرفته و سفارش تهیه مقداری گنجشک از بازار آن شهر را داده و اتفاقاً یک روحانی از جماران به آن شهر اعزام میشود تا ناظر بر ذبح شرعی گنجشکها(به دلیل رعایت احتیاط لازم) باشد .
الحمدلله هم سفارش دهنده گنجشکها زنده است و هم منتقل کننده آنها به تهران و جماران.
جناب مرادی عزیز،
آگاه باشید که نه نتها افراد سالم نیاز به خوردن گوشت مفید گنجشک دارند هم بیمارانی که دچار ضایعه ی نخاعی اند . هم کودکانی که مشکل بازکردن زبان دارند.
اما یک سوال،
اگر کوچکی جثه ی گنجشک دلیل بر نخوردن آن است پاسخ دهید که شما خوردن ماهی کیلکای شمال را نیز غیر عقلانی میدانید؟
همان ماهی را میگویم که به اندازه ی یک انگشت شماست نه بیشتر!
آیا خوردن میگوی بینوا را نیز که کمتراز گوشت یک گنجشک است بر خلاف عقل و منطق و انسانیت میدانید؟
مگر میگو موجود زنده نیست؟
فراموش نکنید که به همان اندازه که میگو و کیلکا فراوان است گنجشک نیز فراوان است و شهری که آبرویش را در برنامه خنداونه خدشه دار کردید به اندازه ی شهر پدری شما گنجشک دارد و نسل خوشمزه اش هنوز به لطف الهی پابرجاست.
واقعا از شما به عنوان یک روحانی اهل رسانه انتظار بیش از این است.
انتظار بود که در مورد عادت برخی شهرهای کشورمان در خوردن حیوانات نجسی همچون گزار و خوک حرف بزنید.
درمورد خوردن گوشت مار حرف بزنید که برخی هموطنانمان در کمال راحتی و زنده و خام خام اقدام به خوردن مار میکنند بی واهمه ی آنکه کسی مواخذه شان کند.
کاش..
این نیز بگذرد برادر.
یاحق
 
بازنشر مطلب در پایگاه راهکارنیوز  +

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۲
مهران موزون

نظرات  (۱۲)

۰۲ آذر ۹۳ ، ۲۳:۳۹ سید(سرزمین خاطره ها)
سلام مهندس
این نوشته عالی است اما در شنود برار؟؟
توهین در نسیم پاسخ در شنود ؟ عدالت نیست اخوی هم مرادی و هم رامبد جوان و هم دیگر دست اندرکاران برنامه و هم بینندگان شبکه نسیم باید استدلالات شما را بشنوند تا عدالت رعایت شود. 
این نظر حقیر است دیگر خود دانید . 
پاسخ:
سلام سید
نگران نباش اخوی.
هم مسئولان شبکه نسیم خواهند دید و خواند و هم آقای مرادی.
۰۳ آذر ۹۳ ، ۱۱:۰۳ نیما از همان شهر مورد اشاره آقای شهاب مرادی
سلام
هم این پست و هم پست ... را خواندم - مثل همیشه عالی بود.
خوب بود از محله بنگشتیون هم سخن میگفتید که یک محله به این نام در شهر ماست .
راستی به این مطلب دقت نکرده بودم که با این همه صید ، همه ساله تعداد گنجشکها ، کم هم نمیشود . اگر صید نمیشد ، چی میشد ؟؟؟؟ شاید گنجشکها با مسئله صید خود را آداپته کرده اند و گویی اکوسیستم حیات آنها با این حجم صید بسته شده است.
حیف که متاسفانه علاقه به خوردن آن ندارم - ولی مرحوم مادرم بسیار سفارش به خوردن آن میکرد - اتفاقاً خانواده خانمم بسیار اهل این غذای پر خاصیت هستند. موفق باشید.
پاسخ:
سلام بر نیمای عزیز
عفو بفرمایید که نام شهرتان را حذف کردم و برخی از واژگان را نیز تغییراتی اندک دادم( به گونه ای که به محتوای کامنت شما هیچ آسیب و تغییر خاصی وارد نشد) اینها برای آن است که در شناساندن نام شهر شما(از منظر بحث آقای مرادی) با جناب مرادی کمترین همراهی را کرده باشم.
نمیدانم توانستم منظورم را برسانم؟
خداوند مادر نازنین شما را بیامرزد. تا میتوانید به وصیت ایشان عمل کنید.

با سلام و خسته نباشید

بسیار عالی بود متشکرم

پاسخ:
سلام بر شما
ممنون از حُسن ظن سرکارعالی
تازه خنده دار اینجاست که این غذا در حال انقراض هست و الان کمتر کسی توی شهر مصرفش می کنه.
یعنی شدیم مصداق آش نخورده و دهن سوخته!
پاسخ:
دقیقا!
فرمایش شما موید عرض بنده است که نوشتم نسل کنونی به اندازه نسل های قبلی مصرف کننده ی این خوراکی نیست.
مسئله اینجاست همانهایی که اهل شهر شما نیستند و مستقیم و غیر مستقیم خورنده ی کباب گنجشک شمایند اقدام به تشدید اخبار رسانه ای این موضوع هستند.

سلام.

اگر امکان و توانش را دارید به آقای شهاب مرادی سلام ما رو برسونید و بفرمایید که کلا قبل از اینکه رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بشید  , بیشتر دوستتون داشتیم.

راستی از بستگان ما عمل سنگین تومور مغزی انجام دادند .پزشک متخصصشون برای برگشتن قوای جسمیشون و رفع ضعف بدنی سوپ گنجشک براشون تجویز کردند.

پاسخ:
علیک سلام
ایشون خواننده ی این پُست خواهند بود و حُکما کامنتها را نیز خواهند خواند.
خداوند فامیلتون رو شفای عاجل عنایت کنه.
آدرس اون شهر رو که بتونید گنجشک فراهم کنید از آقا یمرادی میتونید بگیرید که کجاست.
موید باشید
۰۴ آذر ۹۳ ، ۲۳:۵۸ پسر دزفولی
سلام حاجی
آقای شهاب مرادی بنده تا الان گوشت گنجشک نخوردم ولی  توی شهر ما گنجشک به عنوان افت مزارع گندم به حساب میاد و اگر هر سال با شکار جمعیتشون کنترل نشه چیزی از محصول باقی نمیمونه و کشاورزا مجبورن برای حفاظت از محصولشون اقدام به شکار کنن
۰۵ آذر ۹۳ ، ۰۷:۵۷ پسری از همون شهر..
سلام حاجی
آقای شهاب مرادی بنده تا الان گوشت گنجشک نخوردم ولی  توی شهر ما گنجشک به عنوان افت مزارع گندم به حساب میاد و اگر هر سال با شکار جمعیتشون کنترل نشه چیزی از محصول باقی نمیمونه و کشاورزا مجبورن برای حفاظت از محصولشون اقدام به شکار کنن
پاسخ:
سلام
ببخشید که اسم شهرتون رو حذف کردم.
۰۵ آذر ۹۳ ، ۱۰:۵۱ علی موجودی
با سلام
با اینکه نسل جدید علاقه زیادی به خوردن این پرنده حلال گوشت ندارد ، اما بسیاری از دوستان پایتخت نشین من بدون اینکه اهل شهرم باشند ، وقتی قرار تهران رفتن دارم سفارش گنجشک می دهند .
به گمانم مصرف آن در شهرهای دیگر بسیار بیشتر از همان شهر مورد نظر شده است.
این یک مسئله
و مسئله دوم خاصیت سرگنجشک در تقویت و حل برخی از معضلات جنسی است که حتی برخی پزشکان و نیز اطبای تجربی قدیمی سفارش به خوردن می کنند.

نکته بعدی را اشاره کردید. گنجشک در علوم کشاورزی به عنوان آفت مطرح می شود و گمان نکنم آفتی تا کنون منقرض شده باشد و از بین رفته باشد و یک راه مفابله با این آفت ، استفاده غذایی از این آفت پرخاصیت برای انسان است.

در مجموع انتساب عدم عقلانیت به این موضوع کاملا اشتباه بوده و مصداق هایی چون ماهی و میگو که فرمودید ، کاملا بجا بود.

فقط یک مسئله در خصوص این قضیه باید مد نظر باشد و آن هم ذبح گنجشک است.
این تنها مشکل موجود است که با پیگیری های حقیر متوجه شدم ذبح صحیحی توسط اکثر صیادان صورت نمی گیرد که کمی موضوع را دچار مشکل می کند.
اگر اینجای داستان اصلاح شود ، هیچ مشکلی در کار نمی بینم.
پاسخ:
سلام بر دوست گرامی جناب آقای مهندس موجودی
حق باشماست اما اگر عنایت کنید خیلی نرم به این دغدغه ی شما اشاره داشته ام.
آنجا که نوشتم یک روحانی از جماران برای نظارت بر ذبح گنجشکها به دزفول آمده بود(برای رعایت احتیاط) و این بدان معنی است که همواره کسانی بوده و هستند که رعایت ذبح شرعی حیوانات را نمیکنند.
همین حالا در تالابهای شمال و جنوب کشور، هستند کسانی که غازها و اردکهای وحشی را با گندمهای سمّی صید میکنند به بیان دیگر مرده ی آنان را جمع آوری و سپس سَر و پَر و پوست میکَنَند.
نظارت بر ذبح شرعی شکار در همه جا لازم است.
(ممنون از کامنت خوبتان)
۰۶ آذر ۹۳ ، ۱۲:۱۱ محمد مجیدی راد
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
دقیقا مهران جان عزیز
این موضوع را برخی ندانسته نقطه ضعفی برای مردم متدین ***** برشمرده و با پخش عکسهای چنان و چنین بر عمق واقعه افزوده اند....
اگه صیدش مشکل داشت خدا حلال نمی کرد
نمی دونم آقای مرادی فکر کرده مرغ و گوسفند رو از آسمون کشته شده میارن !!!
لینک زیر را ببینید
*******************************************************
پاسخ:
سلام آقا محمد.
شرمنده که نام شهرتان و لینک مربوط به اخبار شکار گنجشک در شهرتان را حذف کردم تا در اشاعه ی آن با جناب شهاب مرادی همراهی نکرده باشم.
ممنوناز کامنت خوبت.
یاعلی.
۱۸ آذر ۹۳ ، ۱۱:۵۸ یاسر قربانی
سلام
حاج مهران عزیز شرمنده ام که توفیق نشد در خدمتتان باشم و اما در مورد مطلب؛
حاج آقا مرادی یه کم دیر نجنبیدی داداش؟ مرد حسابی چهار روز با مردم این شهر بشین پای سفره وقتی دیدی جلوت گنجشک گذاشتند اونوقت بیا اینجور فرمایش بفرما.
والله گنجشک ها منقرض نشدند ولی به وضوح میشه انقراض نسل گنجشک خورها رو دید.
آقای مرادی واسه نشون دادن قلب رئوفت راههای بهتری بود داداش.
یـــــــــــــ زهر ـــــــــــــــاعلی(ع)
پاسخ:
سلام
احسنت برشما.
سلام اقا مهران
 متاسفانه اینا بصیرت ندارند
http://www.seratnews.ir/fa/news/215625/%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
پاسخ:
سلام
اولا این کار آقای مرادی اثبات میکند که پُست شنود را خوانده است.
اما متاسفانه بازهم بر جهل خویش در خصوص فرهنگ مصرف گوشت گنجشک در گوشه ای از مملکت اصرار دارند و بازهم آبروی گنجشکها را بر آبروی مردم یک شهر مقدم میدارند.
ایشان به خیال خویش فضای مجازی هم تریبون تلویزیون است بنده ی خدا خبر ندارد که «متکلم الوحده » بودن همیشه لزوما نجات بخش نیست.
انتظار داشتم آقاشهاب مثل یک روحانی شجاع و باسواد! اقدام به پاسخ سخنان بنده کند اما ظاهرا از توان ایشان خارج است.
اگر فرصت شد بزودی ایشان را مورد تعلیم مجدد قرار خواهیم داد.
دعا کنید سرم خلوت شود.
ممنون از اطلاعرسانی تان.
حاجی مخلصیم
پاسخ:
ارادت داریم

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.