شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.

جناب آقای محمد مطهری، لطفاً بدون خشم این مطلب را بخوانید چه اینکه بزرگان گفته اند : خشم، عقل را تعطیل میکند.



مطلب شما را در توجیه گفتار و رفتارهای ناشایست و ساختارشکنانه ی برادرتان خواندم.

اینجا قرار نیست نقدی بر نارفتاری های علی تان بنویسم چه اینکه پیش از این از مادر محترمتان خواسته بودم که وی را به خانه بازگردانده و مورد بازنگری تربیتی قراردهد.

و نیز گفته بودم که به عقیده ی بنده اگر استاد شهیدمان در قیدحیات بود داداش علی شما را از جایگاه پدری فَلَک میکرد.

شاید این واژگان و جملات قدری ناراحت کننده بوده و زیبنده ی «و مایسطرون» نباشد اما چه کنیم که علی شما چند سالی است گام به گام همراهی خود را با حامیان فتنه 88 نشان داده و میدهد و بنده مایلم که عرض کنم برخلاف بسیاری از دلسوزان انقلاب که علی فریمانی را ساده و فریب خورده ی فتنه گران میدانند بنده معتقدم وی بسیار باهوش و زیرک است و نقش تقسیم شده ای را که بر گُرده اش نهاده اند به مقصدی که خاطرخواه اوست می برد.

اما بعد..

کسی میگفت : این آقای محمد مطهری را اینقدر بی انصاف نمیدانستم که اینگونه از رفتار ناپسند اخوی اش دفاع کند!

گفتم : کجای کاری جانم!

محمد مطهری چندسال پیش از دایره انصاف خارج شد.

گفت : چگونه؟

گفتم : آنگاه که علی مطهری در مجلس برای تصویب اختصاصی قانون جهت نگهداشت انحصار چاپ و نشر همیشگی آثار ابوی شهیدشان از رانت نمایندگی مجلس اش کمال بهره را برد و صدای تنها فرزند روحانی شهید مطهری(یعنی همین محمد آقا) نیز درنیامد و این سکوت رسانه ای ایشان خارج از انصاف بود.

گفت : بیشتر توضیح بده.

گفتم : در این اقدام خودخواهانه ی علی مطهری دو توهین بزرگ نهفته بود. یکی اهانت به ساحت شهید بزرگوار دکتر مرتضی مطهری و دیگری توهین به ساحت نسلهای حاضر و آینده ی ملت ایران.

گفت : چگونه؟

گفتم : مگر خاطرت نیست؟ اول اینها را بخوان + و +

- آیا علی مطهری با این حرکت خودخواهانه اعلام نکرده است که : من به ملت ایران برای چاپ و نشر آثار پدرم اعتماد ندارم.؟ آیا ناشرین حال و آینده ی کشور، فرزندان این ملت نیستند؟


- آیا علی مطهری با این حرکت جاهلانه اعلام نکرده است : آثار پدرم آنقدر قوی و با قوام و دوام نیستند که همچون آثار شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم جواهر و ....در طول تاریخ روی پای خود بایستند لذا به قیم و آقابالاسر نیاز دارند و تاروز قیامت می بایست کسی چون من(که آب حیات خورده ام) باشم و ممیزی چاپ آنها راکنترل کنم.


از آن دوست پرسیدم : آیا این کار علی مطهری موجب گلخانه ای ماندن آثار شهید مطهری عزیز نخواهد شد؟

و حال سوال آخر :

آیا از میان خانواده ی شهید مطهری، تنها فرزند روحانی ایشان یعنی آقای محمد مطهری نمی بایست در برابر این عمل ناشایست و خودخواهانه ی داداش بزرگترش که علنا از رانت حضور در مجلس سوء استفاده کرده بود قیام میکرد؟

آیا اگر ایشان مخالفتی نموده  رسانه ای شد؟ کسی چیزی شنید؟

لذاست که محمدمطهری از اردیبهشت 89 از دایره ی انصاف خارج شده اند فلذا دفاع از دسته گل های آب داده شده و بی پایانِ برادرش در این روزها، هیچ جای تعجب ندارد.


فاعتبروا یا اولی الابصار



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۳۰
مهران موزون

نظرات  (۵)

۰۱ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۲۴ نیما از دزفول
سلام
فکر کنم محمد نشان برده از پدر !
http://www.598.ir/fa/news/198979/%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%B4-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AF
پاسخ:
سلام
امیدوارم.
سلام

مگر غیر از این است که علما و دانشمندان یک ملت و آثار و خدمات ایشان، بخشی از سرمایه و بیت المال آن ملت هستند؟! چطور میشود که برخی اشخاص، مدعی بیت المال یک ملت میشوند؟! با این نگاه، امثال علی مطهری حتی حق تفسیر شخصیت و آثار پدرانشان را ندارند؛ چه رسد به در انحصار در آوردن آن!
آثار این علمای بزرگ همانطور که جنابعالی اشاره فرمودید تاریخ مصرف ندارد؛ چطور افرادی که پیش از سر آمدن عمرشان، تاریخ مصرفشان گذشته، می توانند ادعای حفاظت از این آثار جاودانه را داشته باشند؟!!!
چه بخواهیم و چه نخواهیم علی مطهری ها بوده اند و هستند و خواهند بود؛ ابهام اصلی اینجاست که چرا حکومت اسلامی در دفاع از این بخش از بیت المال مسلمین قصور می کند؟!

پاینده باشید ...
پاسخ:
سلام
احسنت.
با سلام، به بیراه در حرکتید

فاعتبرو یا اولی الی الابصار


پاسخ:
باسلام
اگر منظورتان این است که عمق سخنان محمد مطهری را درک نکرده ام و سعی دارید به بنده تفهیم کنید که او میخواهد بگوید : جمهوری اسلامی نیاز به منتقد صریح الهجه دارد تا سوپاپ تخلیه برخی انتقادات توده شده در سینه ی مردم باشد.
باید عرض کنم اصل این نگرش و نیاز به منتقدین داخلی درست است.
اما علی فریمانی مصداق این قصه نیست و بنده از ابتدای «پرده برانداختن» این شخص به شدت به وی بدبینم و او را جزو طیف فتنه میدانم(که یارگیری شده و در چاه فتنه سقوط کرده است).در واقع نظام جمهوری اسلامی نیازی به منتقد بی ادب و تندرو و بی انصاف و آب به آسیاب دشمن بریز ندارد.
ضمن آنکه درخصوص ایرادی که اقای محمد مطهری برای سکوت دربرابر زیاده خواهی های برادرش (برای انحصار آثار شهیدمطهری) برسر حرف خود هستم و برفرض که ایشان در خلوت برادری خود به ایشان اعتراض کرده باشد، این اعتراض صامت هیچ ارزشی ندارد و وی می بایست قیام علنی در برابر این حرکت زشت انجام میداد.
اگر منظورتان از بیراه رفتن بنده چیز دیگری باشد، چون از منظورتان بی اطلاعم نمیتوانم قضاوتی داشته باشم.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

چه باب زیبایی که دارد باز می شود، درباره نام کسانی که هر چه دارند از اعتبار پدر آب می خورد اما خود راهی سوای راه پدر را برگزیده اند. دو نمونه بارز آن که بعد از فتنه سال 88 مصطلح شده سید *** ****** و علی فریمانی است.

خدا را چه دیده ای شنود. شاید این رویه موجبات تنبه کسانی را که از راه و رسم به حق پدر فاصله گرفته اند فراهم آورد، گر چه بعید هم به نظر رسد.

تا اونجایی که اطلاع دارم "فاعتبرو یا اولی الابصار" صحیحه نه "فاعتبرو یا اولی الی الابصار" که "حقیقت" هم به همین موضوع تو نظرش اشاره کرده. شاید هم منظوری داشتی از اینکه عبارت رو به این صورت آوردی که در این صورت متوجه منظورت نشدم.

مستدام باشی

پاسخ:
سوره حشر-آیه 2

هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُم بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ

تشکر میکنم از اصلاحیه ی جنابعالی.
انجام شد

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.