شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.


این اولین بار نیست که مشاور رسانه ای حسن روحانی جملات امنیتی و مشکوک می‌نویسد.

ساعتی پس از درگذشت رفسنجانی هم او جمله‌ای نوشت که بعداً پاک کرد: «امشب عده‌ای سر آرام بر بالین خواهند گذاشت ولی بی خبر از فردا و پس فردا» !

انتقادات زیاد از این توئیت منجر به حذف زودهنگام آن شد.

این بار اما آشنا رسماً تهدید می‌کند.

تهدیداتی که از مقابله به مثل دولت می‌گوید : اگر بزنید، ما هم می‌زنیم.

به این جملات آشنا توجه کنید:

«مراقب بی احتیاطی کودکان خود باشید؛ آتش‌ها از یک جرقه آغاز می‌شود. توهین‌کنندگان را رام کنید؛ ممکن است سر داستان‌پردازی‌های دیگر هم باز شود (!) فقط آسیاب به نوبت نیست؛ ممکن است آتش هم به نوبت باشد.»


البته این حرف‌ها از دهان و قد و قواره آشنا بزرگ‌تر است و او باید حد خود را بداند وگرنه به تعبیر امیرالمومنین(ع) هرکس حد خود را نشناخت هلاک خواهد شد.

حسام بهتر است درباره کتاب و شبکه‌های اجتماعی حرف بزند و حتی حد او تلگرام هم نیست که وایبر برای او کافی است!

شاید او متوجه نیست که این تهدیدات صرفنظر از آنکه پذیرش اشتباه و اتهام را با خود دارد، نوعی اعلام گرو کشی است؛ نوعی دعوت به اینکه بیایید همه در قبال اشتباهات و جرم‌ها و مفاسد هم ساکت باشیم! این یعنی دولت یازدهم دغدغه‌اش برای مبارزه با مفاسد در حد گروکشی سیاسی و صرفاً برای تخریب رقیب است.

این را ما نمی‌گوییم؛

گزاره‌ای است که به شکل یقینی از جملات مشاور فرهنگی!! رئیس‌جمهور فهمیده می‌شود و تمام ادعاهای شفافیت دولت و ادعای مبارزه با فساد و بی قانونی را بر باد می‌دهد.

یا مثلاً این جملات دیگر را ببینید: «به مالکان و ساکنان ساختمان‌های با نمای شیشه‌ای توصیه می‌شود از سنگ پرانی به دیگران خودداری کنند. ساختمان‌ها و ساختارها همیشه به صورت عمودی و درخود فرونمی‌ریزد گاهی به ساختمان‌های مجاور هم خسارات جدی وارد می‌شود.»

اینها بیشتر به یک انتحار می‌ماند؛

یعنی دولت ضعف‌ها و ایرادات خود را پذیرفته، اما منتقدین را دعوت به سکوت می‌کند با این تهدید که اگر ما بشکنیم، شما هم می‌شکنید یا شما را هم با خود به سقوط خواهیم برد!
ظاهرا دولت احساس خطر کرده است.

باید دید کدام بخش دولت دارد دچار فروریزی می‌شود که برای دولت در برابر آن امکان دفاع از خود نیست و تنها راه چاره را در تهدید دیده است.
شاید یک روز سوال بود که چرا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور یک شخصیت امنیتی است؛ ولی حالا که مسئولیت تهدید کردن دیگران بر عهده او قرار داده شده، به نظر می‌رسد انتخاب یک چهره امنیتی برای دادن مشاوره فرهنگی به حسن روحانی چندان هم بی دلیل و بی فکر انجام نشده است. در پوشش عنوان «مشاور فرهنگی» بگم بگم کردن‌ها و تهدید دیگران پیش برده می‌شود.

نویسنده : کبری آسوپار

منبع : روزنامه جوان


پی نوشت شنود : پیش از این یکی از روسای جمهور قبلی ایران احتمال داده بود : دولت روحانی اسفند 95 را به پایان نخواهد برد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۰
مهران موزون

نظرات  (۱)

سلام، برادر بسیاری از اصولگرایان اما می گویند روحانی تنها گزینه به صلاح پیش رو ست . این تعبیر را چگونه میشود تحلیل و جواب داد
پاسخ:
سلام
الحمدالله هیچگاه خود را اصولگرا نخوانده ام و تا وقتی آب هست تیمم نمیکنم.
وقتی "آقا" هست نیازی به تشبث به "گرا"ها و "طلب" ها  ندارم.
پس این سوال باید برای کسانی مطرح شود که خود را اصولگرا میدانند.
من انقلابی ام و دیگر هیچ!

وانگهی،
اصولگرایی که خود را اصولگرا(با آن تعاریفی که از اصولگرایی دارند) میخواند چنین حرفی نمیزند
که اگر بزند دیگر اصولگرا نیست بلکه اصول نما و یا اصول سوار است.
موفق باشید

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.