شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.

شش سال قبل (آخر اردیبهشت 1389) علی مطهری با ارایه طرحی خودخواهانه و بی سابقه در صحن علنی مجلس در خصوص کپی رایت آثار شهید مطهری ابراز داشت :
(( طبق قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348/10/11، بعد از گذشت 30 سال از درگذشت مؤلف، حقوق مادی اثر وی به ورثه یا وصی او تعلق نمی‌گیرد.»
او سپس توضیح داد که :
(( در 31 سال گذشته آثار شهید آیه‌الله مطهری با یک «نظم قابل‎قبولی» در حال انتشار است! و اگر قرار باشد از این پس، هرکسی آثار ایشان را منتشر کند قطعا!  باعث تحریفاتی در آثار ایشان خواهد شد و یک نوع بی‌نظمی عجیبی! در آثار ایشان پدید خواهد آمد... نظر به اهمیت حفظ اصالت آثار شهید آیت‌الله مطهری و عدم تحریف آن‎ها و نیز پیوند آن با اعتبار علمی و اجتماعی امام خمینی(ره) و به‎دلیل تأیید کامل این آثار توسط رهبر معظم انقلاب، ضروری است که از نشر این آثار توسط ناشران متعدد جلوگیری به عمل آید و نشر آن به همان نحو سابق ادامه یابد؛ لذا طرح مذکور جهت پیشگیری از ایجاد تحریف و بی‌نظمی در آثار استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری با قید فوریت تقدیم شده است))
متاسفانه مجلس شورای اسلامی این درخواست موهن و انحصارطلبانه را تصویب کرد و قانون برای آثار شهید مطهری استثناء شد و برای 20 سال دیگر(یا همیشه) حقوق تالیفی آثار استاد شهید در چنبره خانوادگی مطهری ها باقی ماند.
گذشته از اینکه دور زدن قانون مولفین و مصنفین نزد افکار عمومی هیچ وجاهتی نداشت و اصولا این رانت قانونی یک توهین مسلم به شایستگی های ناشرین حال و آینده کشور محسوب میشد اصولا انتشارات صدرا کارنامه موفقی در نشر و قالب های ارایه آثار شهیدمطهری نداشته و میتوان گفت مدل چاپ و ارایه آثار گرانقدر آن بزرگوار گلخانه ای و راکد مانده است.

اما بعد..
به دنبال ادامه برگزاری کنسرت های موسیقی در شهر مشهد و دیگر تفریحات مغایر با شئونات همجواری با امام هشتم علیه السلام و اعتراضات دلسوزانه نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی (بابت رعایت حرمت و حریم معنوی و اخلاقی مزار مطهر و منور علی ابن موسی الرضا علیه السلام) علی جنتی صرفا برای شهر مشهد کوتاه آمده و پذیرفت که از کل استان خراسان رضوی فقط شهر مشهد استثناء شود اما در نیشابور و سبزوار و... کنسرت ها همچنان برگزار گردند.

دراین میان موضع و سخنی که علی مطهری اتخاذ نموده قلب ارادتمندان به حرمت و حریم آستان قدس رضوی را به درد آورد :
(( درباره اجرای کنسرت‌ها در استان‌های مختلف نباید تفاوت قائل شد، زیرا کشور که حکومت فدرالی نیست و اینگونه نیست که بگوییم خراسان رضوی دارای خودمختاری است و قوانین خاصی بر آنجا حکومت می‌کند.
این کار و نظر، غلط و نادرست است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نباید زیر بار این موضوع می‌رفت.
معنی ندارد بگوییم که یک استان از قانون مستثنی است. در اینجا وزیر ارشاد عقب‌نشینی کرده و کارش هم درست نیست و حتی می‌شود در مجلس مورد سؤال واقع شود.
مطهری درباره شرایط خاص شهر مشهد نیز گفته است : این موضوع از کجا آمده است؟ چنین چیزی اصلاً معنی ندارد. اگر یک کنسرتی اشکال شرعی دارد، در هیچ‌جا مجاز نیست و نباید اجرا شود و اگر اشکال شرعی ندارد، برای همه شهرها قابل اجراست، چیزی به نام حریم امام رضا (ع) وجود ندارد.))
یکبار دیگر به برخی نکات در سخنان علی مطهری توجه کنید :
·    حکومت فدرالی نیست و قانون برای همه یکسان است
·    یک استان برای موضوعی خاص مستثنی نیست.
·    چیزی بنام حریم امام رضا وجود ندارد

اینکه چرا علی مطهری به عنوان یک روحانی زاده نه نگران حرمت حرم امام رضاست و نه برای فیش های نجومی اعتراضی کرد و صرفا دنبال اجرای کنسرت های موسیقی و کشاندن مینو خالقی به مجلس است مورد بحث ما نیست.
بلکه موضوع وقاحت وی در یک بام و دوهوایی است که برای دور زدن قوانین در پیش گرفته است.
واقعا اگر حکومت فدرالی نیست و قانون در فاز پیاده سازی امور فرهنگی برای همه کس و همه جا یکسان است و حتی امام رضا علی السلام هم جایگاهی ویژه ندارد چرا و به چه علت علی مطهری سال 1389 خواستار استثنا شدن قانون کپی رایت برای انحصاری سازی تولیدات فرهنگی شهید مطهری برای خود وخانواده اش شد؟
طبق گفته ها و اقدامات علی مطهری در سال 1389 د ر مجلس شورای اسلامی ، هیچ ناشری در زمان حال و آینده حق نزدیک شدن به حریم نشر آثار شهید مطهری را ندارد و تمام ناشران پیشاپیش متهم به بی لیاقتی و عدم صلاحیت در چاپ و نشر این آثار می باشند.
بنابرین گفته های توهین آمیز علی مطهری مبنی عدم وجود چیزی بنام حریم امام رضا ع بدین معناست که حرمت حریم امام هشتم کمتر از حرمت حریم کتابهای شاگرد مکتب آن امام همام است؟
کتابهای شهید مطهری حریم دارد!
مزار مطهر امام معصوم علیه السلام حریم ندارد؟

آیا آنان که مواضع شاذ آقای علی مطهری در برابر ولی فقیه(در خصوص حصر سران فتنه) را بی پاسخ گذاشتند اکنون بابت حرمت شکنی ایشان از امام معصوم ع مقصر نیستند؟



نظرات  (۱)

سلام
چون هفته دولته، خواستم نظر شما درباره عملکرد دولت تدبیر و امید طی سه سال گذشته بدونم.
ممنون میشم.

پاسخ:
سلام
درباره چیزی که وجود نداره چی میتونم بگم؟

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.