شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

شنود

در سپهر ملیِ «گفت و شنودِ» کشوری که ردپای 5000 سال تمدن در آن وجود دارد و مزین به آموزه های متعالی دینی همچون اسلام نیز هست، زیبنده نیست که سهم «گفتن» ها بسیار بیشتر از «شنیدن»ها باشد.
شنیدن نه به معنای پذیرشِ بی چون و چرا، بلکه ناظر بر این آسیب که قوه ی شنیداری ما بسیار کمتر از قوه ی گفتارمان فعال و آماده ارتباط با طرف مقابل است.
ما در غالب گفت وشنودهای فی مابین، اگر هم به ظاهر در حال توجه به سخنان طرف مقابل هستیم، درواقع منتظریم تا رشته ی سخن را در دست گرفته و آنچه را که از پیش آماده نموده ایم روانه ی روبرو کنیم.
این موضوع را یک آسیب فرهنگی عمیق برای کشوری که سعدی ها، فردوسی ها، خواجه نصیرها، ابن سیناها و ... را به جهان ارائه کرده است می دانم.
پایگاه شنود، محلی است برای شنیدن سخنان دوستان و عابرانی که در فضای مجازی گذرشان به این دریچه ی سخن می افتد.
فضای محقر «شنود»،
به شرط عدم اسائه ادب و رعایت نزاکت در سخن، به روی هر مخالف و موافقی گشوده است.

پاسخ یامجیر

جمعه, ۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ق.ظ

سوال مخاطب اط شبکه یامجیر : شما که در برنامه تان مدام می گویید همه ی مسائل تان را از دین بپرسید ، چند روز پیش کارشناس برنامه ی شما درباره ی موضوعی صحبت کرد که باعث دعوا در خانه ی ما شد . این سوال که جنبه ی دینی هم دارد را از شما می پرسم . من دختر مجردی هستم که صورت خودم را اصلاح می کنم . کارشناس شما در ضمن صحبت هایشان به این کار طعنه زدند و این باعث شد که بین من و پدر و مادرم تنش ایجاد بشود . مگر ملاک ما دین و قرآن نیست .کجای قرآن گفته که دختر خانم ها نمی توانند ابروی خودشان را بردارند و موهایشان را رنگ کنند . اما مطمئن هستم که دین گفته مردها نباید خودشان را مثل زن ها بکنند . جالب است که برادر من می تواند ابروهایش را بردارد و حرف و حدیث هم در آن نیست ولی من گرفتار عرف جامعه ی اسلامی شده ام و بخاطر کاری که کردم مدام باید جواب پس بدهم و با پدر و مادرم دعوا کنم . راهنمایی بفرمایید .


پاسخ یامجیر :

این سوال جامعی است و نمی توان آنرا یک کلمه ای جواب داد . جواب این سوال شاید باعث بشود که ما به نکاتی که مردم در زندگی با آن مواجه هستند بپردازیم . با دین گزینشی برخورد نکنید . بدترین نوع برخورد با دین نکفر ببعض و نومن ببعض است . من آن نکاتی از دین که کار ، حرکت ، رفتار و نگاه من را تایید می کند بگیریم و با چماق بر سر فرد مقابل خودم و کار او را با دین محکوم بکنم . و اگر او هم کمی ازدین بلد باشد آنرا چماق می کند و بر سر من می زند . با این حساب دائم دعوا راه می افتد . در جامعه هم دارد اتفاق می افتد . در جامعه هم متاسفانه بعضی از درگیری ها استفاده ها ابزاری از دین است . استفاده ی ابزاری و گزینشی از دین نکنید. منفعت طلبی از دین نکنید . اگر قرار است دین را ببینم ، آنرا کامل ببینیم . اول به پدر و مادر این دخترخانم بگویم که من حرف این دختر خانم را از این جهت قبول دارم که دین نگفته است که فرزندان شما خودشان را زیبا درست نکند . اتفاقا اگر دختران ما در محیط خانواده آرایش بکنند یا نه اصلا همین که دختر کوچکی لباس نو می خرد سریع آنرا می پوشد و دوست دارد خودش را آرایش کند ، این گرایش به خودآرایی است و این در ذاتش است . خود آرایی و اینکه انسان می خواهد خودش را زیبا نشان بدهد در ذات ماست . آقایی به من می گفت که دختر من اول دبیرستان است و مشکل دارد . ما با اوبد برخورد کردیم و مدرسه هم با او برخورد کرده است .به او گفتم که خودت در خانه ، وقتی دخترت لباس نو می پوشید ،کفش پاشنه بلند می پوشید و چرخ می زد ، چقدر قربان صدقه ی او می رفتی و ذوق نشان می دادی ؟ چقدر حس کردی آن چیزی که او دوست دارد نگاه بشود تو آنرا پر کردی ، سیر کردی . او دوست داشت که مورد توجه قرار بگیرد . چه اشکالی دارد که یک دختر پیش برادرش قشنگ راه برود نه زننده . اگر ما در خانه نیاز و عطش این دختر خانم را تامین کردیم دیگر این اتفاق ها نمی افتد . پیامبر وارد خانه ای شد و متوجه شد که صاحبخانه بچه هایش را نمی بوسد . اینها از کجا بفهمند که تو آنها را دوست داری ؟ حتی پدر دستی به موهای دختر بکشد و مادر با موهای دخترش بازی بکند . چه اشکالی دارد ؟ در قدیم مادر بزرگ ها موهای دخترها را می بافتند . و دختر از این کار مادر بزرگ چه کیفی می کرد . وقتی هم پدرش به خانه می آمد جلوی پدرش چرخ می داد و موهایش را نشان می داد . الان این قصه کم رنگ است . این حس دختر هنوز پر نشده است . این کار را انجام می دهد و به خیابان می رود و شما او را اذیت می کنید . پس یک طرف دین گفته که خودآرایی دختر و پسر اشکالی ندارد ولی پسر نباید مثل دختر بشود . باید حد را نگه داریم . اگر پسر کاری روی صورت خودش بکند که شبیه دختر بشود ، قطعا حرام است . آنجا که دین گفته حرام ، آنرا نگه داریم . آنجا که دین حرفی نزده از عقل کمک می گیریم . دین در مورد خود آرایی دختر حرفی نزده است پس این کار اشکالی ندارد . به دختر خانم می گویم که شما اجازه داری در خانه خودت را مرتب کنی ، فتوای مجتهدین هم در این مورد همین است . دین وقتی احکامی را می گوید حدود هم می گذارد . اینکه می گویند اعتکاف مستحب است و خیلی هم برکات دارد و معنوی است اما اگر پدر بگوید که راضی نیستم اعتکاف بروی ، شما نباید بروی . یک پدر می توانند امر مستحب را حرام کند یا واجب کند . پدر می تواند امر مکروه را حرام کند . ما فرض می کنیم که خود آرایی مستحب است . ان الله الجمیل و یحب الجمال . حالا اگر با رضایت پدر و مادر تعارض داشت ، رضایت پدر و مادر اولی است . اگر دختر خانم خواست خودش را مرتب کند و به خیابان برود ، اگر توانستی خودت را از دید نامحرم بپوشانی اشکالی ندارد ولی اگر شما بستر به گناه انداختن نامحرم را فراهم کردی ، این اشکال دارد . هیچ کس کسی را با عملش به گناه وادار نمی کند ولی بستر سازی می کند . در قرآن داریم که شیطان می گوید که من تو را دعوت کردم و تو اجابت کردی .

لینک یامجیر +

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۹
مهران موزون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.